Nástěnná malba 13. a 14. století v severozápadních Čechách
Wall painting of 13th and 14th century in Northwest Bohemia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120060Identifikátory
SIS: 204745
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
25. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
gotické malířství, severozápadní Čechy, středověká nástěnná malbaKlíčová slova (anglicky)
gothic painting, northwest Bohemia, Medieval muralsVe své diplomové práci se věnuji nástěnné malbě 13. a 14. století v severozápadních Čechách. Úvodní část obsahuje nástin vývoje středověké nástěnné malby ve sledovaném regionu. Nejdůležitější částí mé práce jsou samostatná pojednání o jednotlivých lokalitách s dochovanými nástěnnými malbami. Jedná se o nástěnné cykly z Krupky, Brozan, Slavětína, Dobroměřic, Bedřichova Světce, Židovic, Radonic, Černochova, Volyně, Roudník, Bečova nad Teplou a Potvorova. V těchto kapitolách vždy nejprve kriticky zhodnotím dosavadní literaturu k dané lokalitě a následně se pokusím o popis a stylový a ikonografický rozbor. Ve své práci kladu důraz na postavy objednavatelů těchto děl, ať už se jedná o významné šlechtické rody či klášterní komunity. Z toho důvodu jsem se rozhodla do práce zařadit i lokality, které sice leží za hranicemi vymezeného regionu, jsou ale s tématem spjaty skrze své donátory.
This diploma thesis deals with mural painting of the 13th and 14th centuries in the northwest Bohemia. The first part describes a brief history of medieval mural painting in the region. The most important part of the thesis consists of separate essays on places with surviving murals, i.e. mural cycles from Krupka, Brozany, Slavětín, Dobroměřice, Bedřichův Světec, Židovice, Radonice, Černochov, Volyně, Roudníky, Bečov nad Teplou and Potvorov. These chapters always have two parts: first existing literature on a particular location is critically evaluated and then a description and style and iconographic analysis are conducted. The thesis is specifically concerned with those who ordered the murals, including both famous aristocratic families and monastic communities. For this reason, even localities beyond the borders of the specified region are included, because they are connected with the topic by the donors.