Libeňský plynojem v českém moderním umění
Libeň Gasholder within the Czech Modern Art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120068Identifikátory
SIS: 213808
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
25. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Libeň, Libeňský plynojem, české moderní umění, průmyslové město, absolutní formy v architektuře, koule ve vizuální kultuřeKlíčová slova (anglicky)
Libeň, Libeň gasholder, Czech modern art, industrial city, absolute forms in architecture, sphere in the visual cultureDiplomantka zpracuje studii o postavení a významech libeňském plynojemu v ikonografii českého moderního umění. V její první části exponuje samotný libeňský plynojem, jeho vznik a další osudy poté, co přestal plnit svou původní funkci, a pojmenuje posuny kontextů jeho vnímání v obrazu města. Vyjde při tom od nástinu vývoje Libně v průmyslové město. V další části stručným nástinem technologií výroby, transportu a skladování plynu objasní, čím je determinován tvar plynojemu a představí jeho základní typologii. V samostatné kapitole se bude věnovat problematice absolutní formy v architektuře a významům koule ve vizuální kultuře. K otázkám přechodů mimouměleckého v umělecké přistoupí nejprve prostřednictvím obrazu libeňského plynojemu v literatuře. Těžiště práce pak bude spočívat v analýze soustředěného a typologicky utříděného výtvarného materiálu. Na jejím základě v závěru práce objasní a shrne významy, které obraz libeňského plynojemu v českém umění nesl. Součástí diplomové práce bude obrazová příloha.
The master thesis is called Libeň Gasholder within the Czech Modern Art. The diplomate will work out a study of importance and meanings of Libeň gasholder within the iconography of the Czech modern art. The first part will expose the gasholder itself, its creation and its later life when it did not serve its original function any more, and will define the shifts of context in the perception of the gasholder as a part of the city. She will first briefly describe how Libeň transformed into an industrial city. The brief outline of the technology of gas production, transport and storage in the following part will clarify what determines the shape of the structure and will provide its basic typology. An independent chapter will deal with absolute forms in architecture and various meanings of sphere in the visual culture. The issues of transitions of things outside the artistic world into artistic ones will first be addressed by the depiction of Libeň gasholder in literature. The core of the thesis will lay in an analysis of a concentrated and typologically sorted art material. Based on that, the thesis will conclude with a clarification and summary of meanings ascribed to Libeň gasholder image in the context of Czech art. An image documentation will be attached to the thesis.