Vilová architektura v Praze na přelomu 19. a 20. století jako nový fenomén bydlení ve středoevropském kontextu.
The villa architecture in Prague at the turn of the 19th and 20th century as a new phenomenon of living in the Central European context.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120081Identifikátory
SIS: 211539
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bendová, Eva
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
25. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Vilová architektura, secese, kubismus, historismus, Praha, 19. a 20.stoletíKlíčová slova (anglicky)
Villa architecture, Art Nouveau, cubism, historism, Prague, 19th and 20th centuryBakalářská práce se zabývá pražskými rodinnými vilami z konce 19. a začátku 20. století s přihlédnutím k evropskému kontextu. V této době se začal utvářet nový vztah k moderní architektuře. Všímá si projevů secese, moderny a využití lidových prvků v architektuře rodinných vil. První část práce se zabývá kompilací literárních zdrojů, která je teoretickým základem pro další kapitoly. Druhá část se věnuje prvním rodinným vilám, které byly postaveny na území dnešní Prahy. Práce přehledně pojednává o architektonické tvorbě čtyř architektů, z nichž někteří z nich byli i stavebníky. Ti si nechali na přelomu tísíciletí postavit nebo vyprojektovat rodinné domy, které nesou výše uvedené nové znaky. Práce pojednává zejména o rodinných vilách Jana Kotěry, Jana Kouly, Karla Vítězslava Maška a Dušana Samuela Jurkoviče. Práce si klade za cíl vytvořit představu o tom, jaký význam měl rodinný dům v počátcích moderní architektury, z jakých inspiračních zdrojů architekti vycházeli a kdo byli typičtí stavebníci.
This Bachelor thesis deals with family villas in Prague from the end of the 19th and the beginning of the 20th century, taking into account the European context. By that time a new relationship to modern architecture began to form. The thesis takes into consideration the displays of Art Nouveau and Modernism and the usage of folk features in the architecture of family villas. The first part of the thesis deals with the compilation of literary sources, which represents the theoretical basis of the following chapters. The second part is dedicated to the first family villas, which were built on the territory of today's Prague. The thesis clearly discusses the architectural work of four architects, some of whom were also builders. At the turn of the millenium, these architects had their family houses built or designed with the above-mentioned new features incorporated. The thesis focuses especially on the family villas of Jan Kotěra, Jan Koula, Karel Vítězslav Mašek and Dušan Samuel Jurkovič. The aim of this thesis is to create an idea of the importance of family houses at the beginning of the modern architecture and to show what sources of inspiration the architects used and who the typical builders were.