Muzikoterapie jako cesta k integritě osobnosti
Musicotherapy as the approach to personality self-integrity
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12010Identifikátory
SIS: 52121
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelikán, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá otázkami muzikoterapie, tedy léčení a rozvoje osobnosti pomocí hudby. V úvodní části práce jsou naznačena východiska a směřování pojetí muzikoterapie, jak je chápáno a dále zpracováváno v této práci. Následuje část, která podává obecný přehled a základní charakteristiku muzikoterapie jako oboru. Zmiňuje historické souvislosti vývoje této disciplíny a uvádí základní paradigmata a koncepty v současné muzikoterapii. Součástí je základní přehled současných přístupů a směrů v muzikoterapii. Uveden je také výběr současných vymezení a definic muzikoterapie. Tuto část uzavírá pojednání o způsobech práce s klientem z hlediska funkce hudby a způsobu zapojení klienta v terapeutickém procesu. Stěžejní část diplomové práce se zabývá využitím hry na klavír v hudební terapii. Uvádí rozdíly v cílech a přístupech pojetí hry na klavír jako prostředku rozvoje a terapie a hry na klavír jako součásti umělecké výchovy. Vymezuje možné oblasti využití tohoto přístupu z hlediska klientů. Práce u klavíru je zde rozdělena do tří okruhů. V každém z těchto okruhů je uvedena charakteristika způsobu práce a naznačeny cíle. V každém okruhu jsou také uvedeny možné postupy práce s klienty. Celá tato problematika je shrnuta v závěru. V diplomové práci jsou rovněž uvedeny zdroje, ze kterých je při zpracování tématu...
My thesis is considering the theme of musicotherapy, the healing and development of personality by music. In the introduction there are outlined the basics and directing of conseption of musicotherapy, as it is understood and covered in this thesis work. The following part introduces general review and basic characteristics of musicotherapy as a field. It mentions historical contexts of the progress of this discipline and presents basic paradigms and consepts in present musicotherapy. Included is also the essential review of the present approaches and movements in musicotherapy. There is also a selection of present qualification and definitions of musicotherapy. This part is closed by disquisition on ways of work with a client from the aspect of the function of music and method of involving a client in the process of therapy. The crucial part of the thesis is dealing with the usage of the playing the piano in the music therapy . It brings the differencies in purposes and approaches of conseption of the playing the piano as an instrument of advancement and therapy and the playing the piano as a component of art education. It defines the possible areas of use of this access from the view of clients. The work at the piano is divided into three circles. In each of these circles there is named the...