Problematika očkování na prahu třetího tisíciletí
Vaccination issues on the threshold of the third millenium
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120349Identifikátory
SIS: 182228
Kolekce
- Kvalifikační práce [3194]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marešová, Vilma
Fabiánová, Kateřina
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
-
Katedra / ústav / klinika
Ústav epidemiologie a biostatistiky
Datum obhajoby
2. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Tato dizertační práce na základě deskriptivní průřezové studie vyhodnocuje různé názory a jejich vliv na důvěru v očkování ve skupině studentů medicíny a pedagogiky, protože oba tyto obory hrají důležitou roli ve vzdělávání dětí i dospělých, v případě pedagogiky formují dovednosti kritického myšlení. Studentům medicíny a studentům pedagogických oborů byly distribuovány anonymní dotazníky, které měly za cíl zmapovat jejich názory a postoje k výše uvedené problematice. Data prošla statistickým porovnáním dvou souborů pomocí logistické regrese. Z celkového počtu 722 respondentů bylo 386 studentů medicíny a 336 studentů pedagogiky. Statisticky významná většina respondentů uvedla, že nejsou zastánci alternativní medicíny. Mezi studenty Pedagogické fakulty však byl výrazně vyšší počet stoupenců alternativní medicíny. Míra pozitivního vnímání očkování (MPVO) u studentů obou fakult nezávisí na behaviorálních faktorech, ale je jasně podmíněna přístupem k alternativní medicíně. Strach z infekcí dramaticky zvýšil MPVO (až 6,7x) nad těmi, kteří se infekce nebáli nebo si nebyli zcela jisti, zda se jí mají bát. Strach z vedlejších účinků vakcíny jasně snížil MPVO alespoň na 84 %.
This thesis based on descriptive comparative study is to evaluate different opinions and its influence to vaccination confidence in two branches of students, medical and pedagogical, as both of them plays important roles in children and adults education and, in case of pedagogy, forming the skills of critical thinking. Multi-item, opinion-based, paper-and-pencil typed anonymous questionnaires were distributed within medical students and students of pedagogical fields of study. Data has been sorted and divided into two clusters which underwent a statistical comparison using a logistic regression. From total of 722 respondents, 386 were medical students and 336 were pedagogical students. Most respondents said they were not in favor of alternative medicine; however, a significantly higher number of alternative medicine followers were among the respondents of the Faculty of Education. Positive vaccination perception rate (PVPR) is not dependent on behavioral factors of students at both faculties but it is clearly conditioned by attitude to alternative medicine. Fear of infections dramatically increased the PVPR (up to 6.7x) over those who were not afraid of the infection or were not quite sure whether to fear it. Fear of vaccines side effects clearly reduced the PVPR by at least 84%.