Zobrazit minimální záznam

Escape from the chains of sense: towards the subversive force of the texts of F. M. Dostojevsky, F. Kafka and W. Gombrowicz
dc.contributor.advisorHeczková, Libuše
dc.creatorJirsa, Tomáš
dc.date.accessioned2017-04-05T09:38:33Z
dc.date.available2017-04-05T09:38:33Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12045
dc.description.abstractZdá se, že otázka smyslu v literatuře vyvstává, sotva se pustíme do čtení. Čteme, procházíme místy, jež nám smysl textu scelují, či naopak narážíme na rýhy, hiáty a trhliny, jež četbu vyrušují, komplikují, mění její směr a pohyb. Potřeba smyslu jakéhokoli počínání je bytostná, stěží by bylo potýkání se s uměním výjimkou. Je ale smysl skutečně conditio sine qua non uměleckého díla? A pokud ano, není potom právě smysl svého druhu diktátem či dokonce spoutáním? Je-li naší jedinou možností potýkání se s literaturou četba a v jejích stopách vždy jdoucí interpretace, která ve své podstatě asociální dílo překládá vždy do obecnějšího a srozumitelnějšího kódu, než je autonomní jazyk psaní, je pak nasnadě, že se najdou díla, která se tomuto zploštění brání. Nejde o to, vytvářet další opozice a stavět proti sobě díla "přátelská", "srozumitelná" a díla radikální, asociální. To by nebylo k ničemu. Jde o to, naznačit sílu literatury, jež má moc smyslu i jeho rekonstrukcím unikat, sílu, která by se právě vzhledem ke své zatvrzelosti útočící na interpretační touhu po syntéze, systematizaci a zvýznamňování četby dala nazvat subverzivní.cs_CZ
dc.description.abstractMy thesis "Escape from the Chains of Sense: Towards the Subversive Force of the Texts of F. M. Dostoevsky, F. Kafka and W. Gombrowicz" focuses on the phenomenon here called the f1ight of sense. This notion challenges interpretation as a desire for order and for synthesis of the work's semantic direction, and caUs for a different reading of the work. In the introduction, using Adorno's, Deleuze's and Guattari' s concepts, I try to show that the f1ight of sense is not a final state (being without sense) but the act of its f1eeing. Inf1uenced by Barthes and his concept of the pleasure ofthe text, I call the spaces ofthe subversive force, which lets the sense and its reconstruction slip away, ruptures. They lead to a "creative rnisunderstanding" which is a ground for experirnentation. This experimentation does not refuse interpretation and its hermeneutic claim on clear understanding but suggests a different approach: a reading that looks through these ruptures and lets itself get seduced by the gestures and ornaments, which defer or dissolve meaning in the text s of Do sto evsky, Kafka and Gombrowicz. Thus experimentation is an attempt to describe how these elements work together.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleÚnik ze zajetí smyslu: k subverzivní síle textů F. M. Dostojevského, F. Kafky a W. Gombrowiczecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-01-23
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId51314
dc.title.translatedEscape from the chains of sense: towards the subversive force of the texts of F. M. Dostojevsky, F. Kafka and W. Gombrowiczen_US
dc.contributor.refereeMálek, Petr
dc.identifier.aleph000978253
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZdá se, že otázka smyslu v literatuře vyvstává, sotva se pustíme do čtení. Čteme, procházíme místy, jež nám smysl textu scelují, či naopak narážíme na rýhy, hiáty a trhliny, jež četbu vyrušují, komplikují, mění její směr a pohyb. Potřeba smyslu jakéhokoli počínání je bytostná, stěží by bylo potýkání se s uměním výjimkou. Je ale smysl skutečně conditio sine qua non uměleckého díla? A pokud ano, není potom právě smysl svého druhu diktátem či dokonce spoutáním? Je-li naší jedinou možností potýkání se s literaturou četba a v jejích stopách vždy jdoucí interpretace, která ve své podstatě asociální dílo překládá vždy do obecnějšího a srozumitelnějšího kódu, než je autonomní jazyk psaní, je pak nasnadě, že se najdou díla, která se tomuto zploštění brání. Nejde o to, vytvářet další opozice a stavět proti sobě díla "přátelská", "srozumitelná" a díla radikální, asociální. To by nebylo k ničemu. Jde o to, naznačit sílu literatury, jež má moc smyslu i jeho rekonstrukcím unikat, sílu, která by se právě vzhledem ke své zatvrzelosti útočící na interpretační touhu po syntéze, systematizaci a zvýznamňování četby dala nazvat subverzivní.cs_CZ
uk.abstract.enMy thesis "Escape from the Chains of Sense: Towards the Subversive Force of the Texts of F. M. Dostoevsky, F. Kafka and W. Gombrowicz" focuses on the phenomenon here called the f1ight of sense. This notion challenges interpretation as a desire for order and for synthesis of the work's semantic direction, and caUs for a different reading of the work. In the introduction, using Adorno's, Deleuze's and Guattari' s concepts, I try to show that the f1ight of sense is not a final state (being without sense) but the act of its f1eeing. Inf1uenced by Barthes and his concept of the pleasure ofthe text, I call the spaces ofthe subversive force, which lets the sense and its reconstruction slip away, ruptures. They lead to a "creative rnisunderstanding" which is a ground for experirnentation. This experimentation does not refuse interpretation and its hermeneutic claim on clear understanding but suggests a different approach: a reading that looks through these ruptures and lets itself get seduced by the gestures and ornaments, which defer or dissolve meaning in the text s of Do sto evsky, Kafka and Gombrowicz. Thus experimentation is an attempt to describe how these elements work together.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990009782530106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV