Možnosti a limity v práci psychologa u adolescentů s poruchami chování v institucích
Opportunities and limits in psychologist's work with behaviorally disturbed adolescents in institutions
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12078Identifiers
Study Information System: 53135
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce pojednává o problematice institucionální výchovy. Blíže se zaměřuje na adolescentní klientelu s poruchou chování. Práce se snaží odkrýt možnosti a také limity v práci psychologa s touto klientelou. V rámci této problematiky jsou analyzovány data od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí. Hlavní důraz je kladen na práci s klienty a na samotnou roli psychologa. Diplomová práce je založena na kvalitativním přístupu k získání a zpracování dat. Data pocházejí z dotazníků od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí z různých institucí. Data jsou zpracována metodou analýzy. Tyto data doplňují polostrukturované rozhovory. Cílem této studie je komplexnější pohled do problematiky institucionální výchovy. V diskusi a závěru práce jsou shrnuty poznatky ze získaných dat, a také je zde upozorněno na některé problematické otázky týkající se práce s touto klientelou.
My thesis refers to the broad issue of education in institution. It focuses on adolescents with dystropy. It tries to reveal what is possible concerning the role of psychologist in istitution and in the same time what is limiting psycholodist's work. My thesis has analyzed the data of clients, psychologists a other cooperating professions. It lays stress on the work with clients and in the same time on the own role of the psychologist. My thesis used qualitative characters and data processing model concerning the explorational methods. The data were colected using questionnaire filled in by clients, psychologists and other cooperating proffesions - all of different institutions. Those data were analyzed and were integrated with half - structured interview. My aim was to make a broader insight to the issue of education in institution. I did a final review of empirical - picked up evidence at the very end of my thesis and in its discussion. I tried to call the attantion to some questionable points concerning education adolescent clients.