Zobrazit minimální záznam

Ayahuasca neo-shamanic habitus in Czech Republic or what one has to do for becoming an ayahuasca neo-shaman
dc.contributor.advisorKuřík, Bohuslav
dc.creatorHerrmann, Natanael
dc.date.accessioned2020-10-07T10:09:28Z
dc.date.available2020-10-07T10:09:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121338
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tím, co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem, respektive jaký specifický ayahuascový neošamanský habitus musí člověk nabýt, aby mohl být považován za neošamana a byl schopen provozovat ayahuascové rituály. K tomu jsou použity metody karnální etnografie a autoetnografie. Ayahuascové rituály jsou zasazeny do širší antropologické teorie přechodových rituálů a v rámci karnální etnografie se zkoumají metodou pozorovaného zúčastnění, přičemž jsou též využity polostrukturované rozhovory s neošamany. V rámci autoetnografie autor zakoušel neošamanský habitus sám na sobě, což mu umožnilo lehce nahlédnout do jinak nepřenositelné struktury neošamanského habitu. Na základě výzkumu se ukázalo, že pro ayahuascový neošamanský habitus jsou klíčové tři základní roviny, tedy rovina "extatická", "didaktická" a "materiální" avšak jejich formy jsou u každého neošamana rozdílné, což mají na svědomí jejich specifické životní trajektorie. Výsledný rituál je pak produktem specifické brikoláže každého neošamana a mísí se v něm prvky a techniky různých tradic a kultur. Klíčová slova šaman, šamanismus, neošaman, neošamanismus, ayahuasca, habitus, karnální etnografie, autoetnografie, rituál, přechodový rituálcs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with what one must do in order to become an ayahuasca neo-shaman, or what specific ayahuasca neo-shaman habitus one must acquire in order to be considered a neo-shaman and to be able to perform ayahuasca rituals. For this the author used methods of carnal ethnography and autoetnography. Ayahuasca rituals are embedded in a broader anthropological theory of rites of passage and are examined in the framework of carnal ethnography by the method of observed participation, while semi-structured interviews with neo-shamans are used also. As part of the autoetnography, the author experienced a neo-shaman habitus on himself, which allowed him to easily look into the otherwise non-transferable structure of the neo-shaman habitus. This research has shown that there are three key parts for the ayahuasca neo-shaman habitus, ie the "ecstatic", "didactic" and "material", but their forms are different for each neo-shaman, due to their specific life trajectories. The resulting ritual is then the product of the specific bricolage of each neo-shaman and mixes elements and techniques of different traditions and cultures. Keywords shaman, shamanism, neo-shaman, neo-shamanism, ayahuasca, habitus, carnal ethnography, autoetnography, ritual, rites of passageen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectšamancs_CZ
dc.subjectšamanismuscs_CZ
dc.subjectneošamancs_CZ
dc.subjectneošamanismuscs_CZ
dc.subjectayahuascacs_CZ
dc.subjecthabituscs_CZ
dc.subjectkarnální etnografiecs_CZ
dc.subjectautoetnografiecs_CZ
dc.subjectrituálcs_CZ
dc.subjectpřechodový rituálcs_CZ
dc.subjectshamanen_US
dc.subjectshamanismen_US
dc.subjectneo-shamanen_US
dc.subjectneo-shamanismen_US
dc.subjectayahuascaen_US
dc.subjecthabitusen_US
dc.subjectcarnal ethnographyen_US
dc.subjectautoetnographyen_US
dc.subjectritualen_US
dc.subjectrites of passageen_US
dc.titleAyahuascový neošamanský habitus v ČR aneb co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-16
dc.description.departmentKatedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social and Cultural Ecologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId197323
dc.title.translatedAyahuasca neo-shamanic habitus in Czech Republic or what one has to do for becoming an ayahuasca neo-shamanen_US
dc.contributor.refereeHorák, Miroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.degree.disciplineSociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.degree.programEcology and Environmental Protectionen_US
thesis.degree.programEkologie a ochrana prostředícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Social and Cultural Ecologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial and Cultural Ecologyen_US
uk.degree-program.csEkologie a ochrana prostředícs_CZ
uk.degree-program.enEcology and Environmental Protectionen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tím, co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem, respektive jaký specifický ayahuascový neošamanský habitus musí člověk nabýt, aby mohl být považován za neošamana a byl schopen provozovat ayahuascové rituály. K tomu jsou použity metody karnální etnografie a autoetnografie. Ayahuascové rituály jsou zasazeny do širší antropologické teorie přechodových rituálů a v rámci karnální etnografie se zkoumají metodou pozorovaného zúčastnění, přičemž jsou též využity polostrukturované rozhovory s neošamany. V rámci autoetnografie autor zakoušel neošamanský habitus sám na sobě, což mu umožnilo lehce nahlédnout do jinak nepřenositelné struktury neošamanského habitu. Na základě výzkumu se ukázalo, že pro ayahuascový neošamanský habitus jsou klíčové tři základní roviny, tedy rovina "extatická", "didaktická" a "materiální" avšak jejich formy jsou u každého neošamana rozdílné, což mají na svědomí jejich specifické životní trajektorie. Výsledný rituál je pak produktem specifické brikoláže každého neošamana a mísí se v něm prvky a techniky různých tradic a kultur. Klíčová slova šaman, šamanismus, neošaman, neošamanismus, ayahuasca, habitus, karnální etnografie, autoetnografie, rituál, přechodový rituálcs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with what one must do in order to become an ayahuasca neo-shaman, or what specific ayahuasca neo-shaman habitus one must acquire in order to be considered a neo-shaman and to be able to perform ayahuasca rituals. For this the author used methods of carnal ethnography and autoetnography. Ayahuasca rituals are embedded in a broader anthropological theory of rites of passage and are examined in the framework of carnal ethnography by the method of observed participation, while semi-structured interviews with neo-shamans are used also. As part of the autoetnography, the author experienced a neo-shaman habitus on himself, which allowed him to easily look into the otherwise non-transferable structure of the neo-shaman habitus. This research has shown that there are three key parts for the ayahuasca neo-shaman habitus, ie the "ecstatic", "didactic" and "material", but their forms are different for each neo-shaman, due to their specific life trajectories. The resulting ritual is then the product of the specific bricolage of each neo-shaman and mixes elements and techniques of different traditions and cultures. Keywords shaman, shamanism, neo-shaman, neo-shamanism, ayahuasca, habitus, carnal ethnography, autoetnography, ritual, rites of passageen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV