Genealogie apollinského a dionýského principu
The Geneaology of the Apollinian and Dioynisian Principle
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121460Identifikátory
SIS: 203760
Kolekce
- Kvalifikační práce [6813]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
18. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nietzsche, raná romantika, Dionýsos, Apollo, Winckelmann, Creuzer, metafyzika, mýtus, nová mytologieKlíčová slova (anglicky)
Nietzsche, early romantics, Dionysus, Apollo, Winckelmann, Creuzer, metaphysics, myth, new mythologyTato práce je zaměřena na dílo práce je pokus odhalit původ pojetí apollinského a dionýského principu. Vycházíme předpokladu, že Nietzsche své pravé zdroje ve před čtenářem zamlčuje. práci ovšem na základě četných indicií z árního textu ukazujeme, že jak dionýský, tak německé romantické tradice první poloviny 19. století. Tuto tezi dokládáme na mnoha příkladech autentických pramenů, s nimiž Nietzsche při práci na své prvotině prokazatelně pracoval. Stěžejním "objevem" práce spočívá v historické kontextualizaci formování obou principů v povahu řecké kultury.
This work is focused on the work The Birth of Tragedy by Friedrich Nietzsche. The aim of this work is an attempt to reveal the origin of the concept of the apollinian and dionysian principle. We assume that Nietzsche conceals his true sources in the Birth of Tragedy from the reader. However, in this work, based on numerous clues from the primary text, we show that both the Dionysian and the Apollonian principle derives from the German Romantic tradition of the first half of the 19th century. In this thesis we prove this statement on many examples of authentic sources which Nietzsche has demonstrably worked with. The main "discovery" of the work lies in the historical contextualization of the formation of both principles within the conflict between Romanticism and Classicism concerning the true nature of Greek culture.