dc.contributor.advisor | Fajfr, Marek | |
dc.creator | Trnková, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2020-10-12T11:26:13Z | |
dc.date.available | 2020-10-12T11:26:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/121551 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problémově zaměřenou výukou filosofie na čtyřletých nebo víceletých gymnáziích. Cílem práce je představit takové pojetí výuky filosofie, jež by vycházelo z reality a problémů studentů, využívající filosofii jako nástroj pro zlepšení kvality jejich života. Teoretická část představuje koncept problémově zaměřené výuky filosofie, který odpovídá požadavkům stanoveným v cíli práce. Obsahuje vymezení problémově zaměřené výuky a charakteristiku filosofie dle pojetí Karla Jasperse, pro jehož výběr podávám odůvodnění v práci. Dále se v teoretické práci zabývám rolí učitele, didaktickými přístupy k výuce filosofie a představuji některé metody problémově zaměřené výuky. V druhé části práce se nachází výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit, do jaké míry jsou učitelé filosofie na gymnáziích seznámeni s metodou problémově zaměřené výuky a zdali tuto metodu využívají ve vlastních hodinách filosofie. Metoda výzkumného šetření je uskutečněna formou dotazníku určeného učitelům základů společenských věd na gymnáziích, kteří mají zkušenost s výukou filosofie. Vyhodnocení dotazníků jsem vzhledem k malému počtu respondentů prováděla kvalitativně, tento přístup je nejvíce patrný v interpretacích jednotlivých výzkumných otázek. Výsledky výzkumného šetření poukazují na některé problémy, kterým... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with inquiry based teaching of philosophy in grammar school. The aim of the thesis is to present concept of teaching philosophy, which would be based on the reality and problems arising from the lives of students, using philosophy as a tool to improve their quality of life. The theoretical part presents inquiry based teaching philosophy, that corresponds to the requirements of the goal of the thesis. The theoretical part of the thesis contains the definition of inquiry based teaching and the characteristics of philosophy, based on conception of Karel Jaspers, for which I give reasons in the work. In the theoretical part I deal with the role of the teacher, various didactic approaches to teaching philosophy and I also present some methods of inquiry based teaching. In the second part of the thesis there is a survey, which aim is to find out how philosophy teachers at grammar schools are acquainted with the method of inquiry based teaching and whether they use this method in their own philosophy lessons. The survey uses the questionnaire method for social science teachers at grammar schools who have experience in teaching philosophy.Due to the small number of respondents, I evaluated the results of questionnaires by qualitative approache, this approach is most evident in the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Problémově zaměřená výuka filosofie na SŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-21 | |
dc.description.department | HTF - Katedra učitelství | cs_CZ |
dc.description.faculty | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Hussite Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 212442 | |
dc.title.translated | Inquiry Based Teaching Philosophy in Grammar School | en_US |
dc.contributor.referee | Mazáčová, Nataša | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství náboženství, etiky a filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Religion, Ethics and Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Husitská teologická fakulta::HTF - Katedra učitelství | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Hussite Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | HTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství náboženství, etiky a filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Religion, Ethics and Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá problémově zaměřenou výukou filosofie na čtyřletých nebo víceletých gymnáziích. Cílem práce je představit takové pojetí výuky filosofie, jež by vycházelo z reality a problémů studentů, využívající filosofii jako nástroj pro zlepšení kvality jejich života. Teoretická část představuje koncept problémově zaměřené výuky filosofie, který odpovídá požadavkům stanoveným v cíli práce. Obsahuje vymezení problémově zaměřené výuky a charakteristiku filosofie dle pojetí Karla Jasperse, pro jehož výběr podávám odůvodnění v práci. Dále se v teoretické práci zabývám rolí učitele, didaktickými přístupy k výuce filosofie a představuji některé metody problémově zaměřené výuky. V druhé části práce se nachází výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit, do jaké míry jsou učitelé filosofie na gymnáziích seznámeni s metodou problémově zaměřené výuky a zdali tuto metodu využívají ve vlastních hodinách filosofie. Metoda výzkumného šetření je uskutečněna formou dotazníku určeného učitelům základů společenských věd na gymnáziích, kteří mají zkušenost s výukou filosofie. Vyhodnocení dotazníků jsem vzhledem k malému počtu respondentů prováděla kvalitativně, tento přístup je nejvíce patrný v interpretacích jednotlivých výzkumných otázek. Výsledky výzkumného šetření poukazují na některé problémy, kterým... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with inquiry based teaching of philosophy in grammar school. The aim of the thesis is to present concept of teaching philosophy, which would be based on the reality and problems arising from the lives of students, using philosophy as a tool to improve their quality of life. The theoretical part presents inquiry based teaching philosophy, that corresponds to the requirements of the goal of the thesis. The theoretical part of the thesis contains the definition of inquiry based teaching and the characteristics of philosophy, based on conception of Karel Jaspers, for which I give reasons in the work. In the theoretical part I deal with the role of the teacher, various didactic approaches to teaching philosophy and I also present some methods of inquiry based teaching. In the second part of the thesis there is a survey, which aim is to find out how philosophy teachers at grammar schools are acquainted with the method of inquiry based teaching and whether they use this method in their own philosophy lessons. The survey uses the questionnaire method for social science teachers at grammar schools who have experience in teaching philosophy.Due to the small number of respondents, I evaluated the results of questionnaires by qualitative approache, this approach is most evident in the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra učitelství | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |