Šikana mezi žáky na II. stupni základní školy
Bullying among pupils at secondary school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121617Identifiers
Study Information System: 216019
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Pospíšilová, Anna
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Paedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
šikana, agresor, oběť, diagnostika, následky šikany, prevenceKeywords (English)
bullying, aggressor, victim, diagnostics, consequences of bullying, preventionBakalářská práce s názvem "Šikana mezi žáky na II. stupni základní školy" je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje pět hlavních kapitol, ve kterých najdeme například definici šikany, druhy a formy šikany, její příčiny či vývojová stádia. Dále se zabývá účastníky šikany, mezi něž patří agresor, oběť, svědci a pedagog. V této části také zmiňuji šikanu z právního hlediska. V neposlední řádě se věnuji diagnostice, vyšetřování a následkům šikany. Poslední kapitola je zaměřena na prevenci. V praktické části je prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťována zkušenost žáků se šikanou na vybraných základních školách.
The bachelor thesis called "Bullying among pupils at secondary school" is devided into two parts, namely the theoretical and the practical. The theoretical part conteins five main chapters, in which we find for example definition of bullying, its types and forms, its causes or development of bullying stages. Then this part deals with bullying actors, who include the aggressor, victim, witness and pedagogue. Next I mention bullying from the legal point of view. In last but not least I devote by diagnostics, investigation and consequences of bullying. Tha last chapter is focused on prevention. In the practical part I find out an experience of pupils with bullying throughout the questionnaire at selected secondary schools.