Vizualita performativity genderu ve filmech Xaviera Dolana
Visuality of gender performativity in the films of Xavier Dolan
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121771Identifikátory
SIS: 201174
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolářová, Kateřina
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
23. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
gender, performativita genderu, sexualita, queer film, Xavier Dolan, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
gender, gender performativity, sexuality, queer film, Xavier Dolan, semiotic analysisDiplomová práce si klade za cíl prozkoumat, jakým způsobem je ve filmech Xaviera Dolana zobrazena performativita genderu. Teoretická část práce se nejprve věnuje definici a teoretickému zakotvení performativity genderu z pohledu několika autorů, především Judith Butler. Tato část práce podrobněji představí koncepty performativity genderu, které budou nutné k analýze zkoumaných filmů. Teoretická část dále představuje queer teorie a na ni navazující kapitolu věnovanou queer filmu, pod který by Dolanova tvorba spadala. Do teoretické části je také zahrnuta kapitola věnovaná pojmu mise-en-scène. Metodologická část uvede metodu sémiotické analýzy a představí obsahy zkoumaných filmů. Analytická část práce představuje vlastní sémiotickou analýzu zkoumaných filmů. Cílem analytické části je zjistit, jakým způsobem Dolan ve svých filmech pracuje s performativitou genderu a jak je vizuálně zobrazována.
The aim of this diploma thesis is to explore the way how the gender performativity is portrayed in Xavier Dolan's films. The theoretical part of the thesis first deals with the definition and theoretical grounding of gender performativity from the perspective of several authors, mainly Judith Butler. This part of the thesis will detailly introduce the concepts of gender performativity, which will be necessary for the analysis of the studied films. The theoretical part also presents the queer theory and the related chapter devoted to queer film, which would also include Dolan's work. Lastly, this part also includes a chapter devoted to the concept of mise-en-scène. The methodological part introduces the method of semiotic analysis and introduces the synopsis of the studied films. The analytical part of the work presents its own semiotic analysis of the examined films. The aim of the analytical part is to find out how Dolan works with gender performativity in his films and how it is visually portrayed.