Zobrazit minimální záznam

Image of the wandering Jew in Czech and world art
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorJanáčová, Eva
dc.date.accessioned2017-04-05T10:05:57Z
dc.date.available2017-04-05T10:05:57Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12178
dc.description.abstractHlavním cílem této magisterské diplomní práce je na obecné rovině prozkoumání ikonografie věčného žida v českém i světovém v , umenl. Určitý prostor je nejprve věnován historickému vývoji legendy o věčném židovi, jenž je zprvu nazýván Cartaphilem či Malchem, později pak Ahasverem, a který podle vyprávění, jež bylo v západní Evropě ve svém základním rozvrhu písemně zaznamenáno již v první polovině 13. století, údajně uhodil Ježíše, za což jím byl odsouzen k neustálému putování až do Kristova druhého příchodu na zem. Po zmapování ahasverovského tématu v širším kontextu české i světové literatury, hudby, divadlu a filmu následuje nejrozsáhlejší část, věnovaná výtvarnému umění. První zobrazení věčného žida by podle některých badatelů mohla pocházet již ze 12. století, serióznější návrhy pak pracují s obdobím mezi 13. až 16. stoletím; přitom nelze vyloučit, že některá znázornění věčného žida vycházejí z ikonografie nesení kříže. Od počátku 17. století se ikonografie Ahasvera rozvíjí naplno: nejznatelnější je vývoj od prvních, poměrně statických znázornění k pozdějším figurám zaznamenaných v pohybu. K původním lidovým dřevořezům a letákovým grafikám s ahasverovskou tématikou, šířeným nejčastěji podomním prodejem, se od 19. století začínají přidávat knižní a novinové ilustrace věčného žida, ale taktéž jeho...cs_CZ
dc.description.abstractIn general terms, the principal aim of this MA thesis is to explore the iconography ofthe Wandering Jew in both Czech and world fine art. lnitially, some room is dedicated to the historical evolution ofthe legend of the Wandering Jew, who is originally referred to as Cartaphilus or Malchos, later Ahasverus. According to a narrative, taken down already in the first half of the thirteenth century in its essential setup, the so called "Wandering Jew" had punched Jesus, for which he was condemned by him to a ceaseless wandering until his second advent on earth. The delineation of the ahasveric topic in the broader context of Czech and world literature, music, drama and cinematography is followed by a rather extensive section dedicated to the field of visual arts. According to some scholars, the first depictions of the Wandering Jew could have originated already in the twelfth century. However, more serious proposals situate their first emergence into the period between the thirteenth and the sixteenth century. Furthermore, it cannot be fully excluded that some figurations ofthe Wandering Jews are inspired in the iconography of the Carrying of the Cross. Since the beginning of the seventeenth century the iconography of Ahasverus reaches its full development: the most noticeable is the progression from initial...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleZobrazení věčného žida v českém a světovém uměnícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-11-16
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50719
dc.title.translatedImage of the wandering Jew in Czech and world arten_US
dc.contributor.refereeLahoda, Vojtěch
dc.identifier.aleph001706951
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csHlavním cílem této magisterské diplomní práce je na obecné rovině prozkoumání ikonografie věčného žida v českém i světovém v , umenl. Určitý prostor je nejprve věnován historickému vývoji legendy o věčném židovi, jenž je zprvu nazýván Cartaphilem či Malchem, později pak Ahasverem, a který podle vyprávění, jež bylo v západní Evropě ve svém základním rozvrhu písemně zaznamenáno již v první polovině 13. století, údajně uhodil Ježíše, za což jím byl odsouzen k neustálému putování až do Kristova druhého příchodu na zem. Po zmapování ahasverovského tématu v širším kontextu české i světové literatury, hudby, divadlu a filmu následuje nejrozsáhlejší část, věnovaná výtvarnému umění. První zobrazení věčného žida by podle některých badatelů mohla pocházet již ze 12. století, serióznější návrhy pak pracují s obdobím mezi 13. až 16. stoletím; přitom nelze vyloučit, že některá znázornění věčného žida vycházejí z ikonografie nesení kříže. Od počátku 17. století se ikonografie Ahasvera rozvíjí naplno: nejznatelnější je vývoj od prvních, poměrně statických znázornění k pozdějším figurám zaznamenaných v pohybu. K původním lidovým dřevořezům a letákovým grafikám s ahasverovskou tématikou, šířeným nejčastěji podomním prodejem, se od 19. století začínají přidávat knižní a novinové ilustrace věčného žida, ale taktéž jeho...cs_CZ
uk.abstract.enIn general terms, the principal aim of this MA thesis is to explore the iconography ofthe Wandering Jew in both Czech and world fine art. lnitially, some room is dedicated to the historical evolution ofthe legend of the Wandering Jew, who is originally referred to as Cartaphilus or Malchos, later Ahasverus. According to a narrative, taken down already in the first half of the thirteenth century in its essential setup, the so called "Wandering Jew" had punched Jesus, for which he was condemned by him to a ceaseless wandering until his second advent on earth. The delineation of the ahasveric topic in the broader context of Czech and world literature, music, drama and cinematography is followed by a rather extensive section dedicated to the field of visual arts. According to some scholars, the first depictions of the Wandering Jew could have originated already in the twelfth century. However, more serious proposals situate their first emergence into the period between the thirteenth and the sixteenth century. Furthermore, it cannot be fully excluded that some figurations ofthe Wandering Jews are inspired in the iconography of the Carrying of the Cross. Since the beginning of the seventeenth century the iconography of Ahasverus reaches its full development: the most noticeable is the progression from initial...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990017069510106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV