dc.contributor.advisor | Horynová, Jana | |
dc.creator | Melecová, Pamela | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T10:57:06Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T10:57:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122711 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with speech and language therapeutic issues. It follows children's speech and language development mainly from morphological - syntactic level. It focuses on grammar skills of children at the beginning of school attendance that are evaluated by a newly developed diagnostic material named Test gramatiky pro školní začátečníky, ie Grammar test for school beginners. The theoretical part of the thesis deals with language ontogenesis and development of language levels with a focus on morphological - syntactic level and its diagnostic. It describes grammar issues in detail, its development as well as diagnostic materials used in the Czech Republic, Slovakia and Poland. The third chapter presents various diagnosis related to the research where the grammar language level was observed. Particular attention is dedicated to specific language impairment. The empirical part of the thesis represents quantitative research. It evaluates, on a sample of 170 children, practical use of the new test, which is focused on the grammar language level. The research was completed by the method of observation of children and also the feedback and evaluation of the test by clinical speech and language therapists. Through the analysis of acquired data it was found that children with specific language... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá logopedickou problematikou, sleduje vývoj řeči dítěte především z pohledu morfologicko-syntaktické roviny. Zaměřuje se na gramatické schopnosti dětí na začátku školní docházky, které jsou hodnoceny pomocí nově vytvořeného diagnostického materiálu s názvem Test gramatiky pro školní začátečníky. Teoretická část práce se zabývá jazykovým vývojem řeči, dále vývojem jazykových rovin s důrazem na morfologicko-syntaktickou rovinu, doplněnou o její diagnostiku. Podrobně se věnuje také gramatice, jejímu vývoji a diagnostickým materiálům užívaným v České republice, na Slovensku a v Polsku. Ve třetí teoretické kapitole jsou zmíněny diagnózy, u kterých byla gramatická stránka řeči sledována. Větší pozornost je pak věnována vývojové dysfázii. Empirická část práce je kvantitativního charakteru, na vzorku 170 dětí bylo hodnoceno praktické využití nového testu zaměřujícího se na gramatickou stránku řeči. Dále byla použita metoda pozorování dítěte a v závěru je výzkum doplněn o hodnocení práce s testem klinickými logopedkami. Prostřednictvím analýzy získaných dat bylo zjištěno, že děti s dysfázií vykazují v testu výrazné potíže, jejich úspěšnost však stoupá v závislosti na délce logopedické intervence. Zároveň délka administrace testu přesáhla stanovené kritérium především u dětí s... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Speech and language development | en_US |
dc.subject | morphology | en_US |
dc.subject | syntax | en_US |
dc.subject | grammar | en_US |
dc.subject | diagnostics | en_US |
dc.subject | specific language impairment | en_US |
dc.subject | Vývoj řeči | cs_CZ |
dc.subject | morfologie | cs_CZ |
dc.subject | syntax | cs_CZ |
dc.subject | gramatika | cs_CZ |
dc.subject | diagnostika | cs_CZ |
dc.subject | vývojová dysfázie | cs_CZ |
dc.title | Gramatické schopnosti dětí na začátku školní docházky | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-14 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 222625 | |
dc.title.translated | Grammar Skills of Children at the Beginning of School Attendance | en_US |
dc.contributor.referee | Klenková, Jiřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá logopedickou problematikou, sleduje vývoj řeči dítěte především z pohledu morfologicko-syntaktické roviny. Zaměřuje se na gramatické schopnosti dětí na začátku školní docházky, které jsou hodnoceny pomocí nově vytvořeného diagnostického materiálu s názvem Test gramatiky pro školní začátečníky. Teoretická část práce se zabývá jazykovým vývojem řeči, dále vývojem jazykových rovin s důrazem na morfologicko-syntaktickou rovinu, doplněnou o její diagnostiku. Podrobně se věnuje také gramatice, jejímu vývoji a diagnostickým materiálům užívaným v České republice, na Slovensku a v Polsku. Ve třetí teoretické kapitole jsou zmíněny diagnózy, u kterých byla gramatická stránka řeči sledována. Větší pozornost je pak věnována vývojové dysfázii. Empirická část práce je kvantitativního charakteru, na vzorku 170 dětí bylo hodnoceno praktické využití nového testu zaměřujícího se na gramatickou stránku řeči. Dále byla použita metoda pozorování dítěte a v závěru je výzkum doplněn o hodnocení práce s testem klinickými logopedkami. Prostřednictvím analýzy získaných dat bylo zjištěno, že děti s dysfázií vykazují v testu výrazné potíže, jejich úspěšnost však stoupá v závislosti na délce logopedické intervence. Zároveň délka administrace testu přesáhla stanovené kritérium především u dětí s... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with speech and language therapeutic issues. It follows children's speech and language development mainly from morphological - syntactic level. It focuses on grammar skills of children at the beginning of school attendance that are evaluated by a newly developed diagnostic material named Test gramatiky pro školní začátečníky, ie Grammar test for school beginners. The theoretical part of the thesis deals with language ontogenesis and development of language levels with a focus on morphological - syntactic level and its diagnostic. It describes grammar issues in detail, its development as well as diagnostic materials used in the Czech Republic, Slovakia and Poland. The third chapter presents various diagnosis related to the research where the grammar language level was observed. Particular attention is dedicated to specific language impairment. The empirical part of the thesis represents quantitative research. It evaluates, on a sample of 170 children, practical use of the new test, which is focused on the grammar language level. The research was completed by the method of observation of children and also the feedback and evaluation of the test by clinical speech and language therapists. Through the analysis of acquired data it was found that children with specific language... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |