Alison in front of the Looking Glass (Literary reflections of Scottish Folklore and its role in the process of shaping ethnic and/or individual consciousness)
Alison před zrcadlem Odraz skotského folklóru ve skotské literatuře
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12289Identifikátory
SIS: 52531
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Coleman, Joanna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
25. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Tato diplomová práce hledá odpověď na otázku, jak a za jakým účelem používají skotští povídkáři ve svých dílech nadpřirozené motivy. Za základě rozborů a porovnání osmi povídek autorka tvrdí, že skotští autoři jsou silně ovlivněni místní vypravěčskou tradicí a že si za inspiraci často vybírají pověsti a pohádky. Navíc nadpřirozené bytosti v moderních povídkách neslouží pouze jako zdroj zábavy, ale tvoří kontrastní pozadí, na němž o to lépe vyniknou současné společenské problémy. Takovéto využívání fantastických motivů ale není výlučně skotskou záležitostí (objevuje se např. v latinskoamerickém magickém realismu).
This paper attempts at analysing the employment of supernatural motifs in short fiction by (modern) Scottish writers. On the basis of analyses and comparisons of eight short stories it argues that Scottish authors are heavily influenced by the local tradition of oral narration and that they frequently resort to myths and folk- or fairy-tales to draw on. Moreover, the occurrence of supernatural beings in their short stories has often more serious objectives than mere entertainment. It serves as a contrastive background against which contemporary social issues stand out. This method of employment of fantastic motifs is not exclusive to Scotland, but has much in common e.g. with the Latin American magic realism.