dc.contributor.advisor | Rakušanová, Marie | |
dc.creator | Krtička, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2023-06-18T06:32:03Z | |
dc.date.available | 2023-06-18T06:32:03Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/123641 | |
dc.description.abstract | The Printmaking of Czech Art Informel Author: Jiří Krtička Abstract The thesis deals comprehensively with the printmaking of Czech Art Informel: explores its sources, principles and themes, evaluates contributions of individual artists and analyses the technique of "structural printmaking". The first artworks in Informel style in Czechoslovakia were created during World War II by Josef Istler who belongs to European protagonists of Art Informel movement. In post-war years Istler engaged mostly in painting and monotyping. For this reason it was Vladimír Boudník who became the leading personality of Czech Informel printmaking. In 1949 he declared in two manifestos of "explosionalism" his vision of a new art that he followed and carried out with admirable consistency till the end of his life. In the middle of 1950s Boudník started to elaborate "structural printmaking" - innovative printmaking methods that became a way to fulfil his vision. His work influenced strongly the whole generation of Czech artists and essentially helped to introduce Art Informel to Czechoslovakia against the ideologic resistance of the communist regime. Czech Informel achieved excellent qualities in Europe-wide comparison and "structural printmaking" became its original contribution to the world fine art. Keywords Art Informel,... | en_US |
dc.description.abstract | Grafika českého informelu Autor: Jiří Krtička Anotace Práce se komplexně zabývá grafikou českého informelu: zkoumá její zdroje, principy a témata, hodnotí osobní přínos jednotlivých tvůrců a analyzuje techniku strukturální grafiky. První umělecká díla v informálním stylu v Čechách vytvořil v době druhé světové války Josef Istler, který náleží k evropským protagonistům neformální abstrakce. V poválečných letech se Istler zabýval převážně malbou a monotypem. Vůdčí osobností české informální grafiky se proto stal Vladimír Boudník, který svůj umělecký program, formulovaný ve dvou manifestech explosionalismu z roku 1949, rozvíjel s obdivuhodnou důsledností až do konce života. Cestou k naplnění tohoto programu se staly inovativní postupy tzv. strukturální grafiky, vyvíjené Boudníkem od poloviny padesátých let. Dílo Vladimíra Boudníka silně ovlivnilo celou generaci českých umělců a podstatně napomohlo k tomu, že umění informelu se v Československu prosadilo i přes ideologický odpor komunistického režimu a dosáhlo v celoevropském srovnání vynikajících kvalit. Technika strukturální grafiky, rozvíjená početnými Boudníkovými následovníky, se stala originálním českým přínosem světovému umění. Klíčová slova informel, abstraktní expresionismus, česká grafika, strukturální grafika, Vladimír Boudník, explosionalismus | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | informel | cs_CZ |
dc.subject | abstraktní expresionismus | cs_CZ |
dc.subject | česká grafika | cs_CZ |
dc.subject | strukturální grafika | cs_CZ |
dc.subject | Vladimír Boudník | cs_CZ |
dc.subject | explosionalismus | cs_CZ |
dc.subject | Art Informel | en_US |
dc.subject | abstract expressionism | en_US |
dc.subject | Czech printmaking | en_US |
dc.subject | structural printmaking | en_US |
dc.subject | Vladimír Boudník | en_US |
dc.subject | explosionalism | en_US |
dc.title | Grafika českého informelu | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-17 | |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 128964 | |
dc.title.translated | Czech Informel Graphic Art | en_US |
dc.contributor.referee | Michálek, Ondřej | |
dc.contributor.referee | Nešlehová, Mahulena | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Art | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Grafika českého informelu Autor: Jiří Krtička Anotace Práce se komplexně zabývá grafikou českého informelu: zkoumá její zdroje, principy a témata, hodnotí osobní přínos jednotlivých tvůrců a analyzuje techniku strukturální grafiky. První umělecká díla v informálním stylu v Čechách vytvořil v době druhé světové války Josef Istler, který náleží k evropským protagonistům neformální abstrakce. V poválečných letech se Istler zabýval převážně malbou a monotypem. Vůdčí osobností české informální grafiky se proto stal Vladimír Boudník, který svůj umělecký program, formulovaný ve dvou manifestech explosionalismu z roku 1949, rozvíjel s obdivuhodnou důsledností až do konce života. Cestou k naplnění tohoto programu se staly inovativní postupy tzv. strukturální grafiky, vyvíjené Boudníkem od poloviny padesátých let. Dílo Vladimíra Boudníka silně ovlivnilo celou generaci českých umělců a podstatně napomohlo k tomu, že umění informelu se v Československu prosadilo i přes ideologický odpor komunistického režimu a dosáhlo v celoevropském srovnání vynikajících kvalit. Technika strukturální grafiky, rozvíjená početnými Boudníkovými následovníky, se stala originálním českým přínosem světovému umění. Klíčová slova informel, abstraktní expresionismus, česká grafika, strukturální grafika, Vladimír Boudník, explosionalismus | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Printmaking of Czech Art Informel Author: Jiří Krtička Abstract The thesis deals comprehensively with the printmaking of Czech Art Informel: explores its sources, principles and themes, evaluates contributions of individual artists and analyses the technique of "structural printmaking". The first artworks in Informel style in Czechoslovakia were created during World War II by Josef Istler who belongs to European protagonists of Art Informel movement. In post-war years Istler engaged mostly in painting and monotyping. For this reason it was Vladimír Boudník who became the leading personality of Czech Informel printmaking. In 1949 he declared in two manifestos of "explosionalism" his vision of a new art that he followed and carried out with admirable consistency till the end of his life. In the middle of 1950s Boudník started to elaborate "structural printmaking" - innovative printmaking methods that became a way to fulfil his vision. His work influenced strongly the whole generation of Czech artists and essentially helped to introduce Art Informel to Czechoslovakia against the ideologic resistance of the communist regime. Czech Informel achieved excellent qualities in Europe-wide comparison and "structural printmaking" became its original contribution to the world fine art. Keywords Art Informel,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990023919340106986 | |