Zakoušení uměleckého díla jako vědecký a metodologický problém: nové výzvy "vědy o subjektivitě" založené na neurovědách a fenomenologii
Lived experience of an artwork as a scientific and methodological problem: new challenges of "the science of subjectivity" based on neuroscience and phenomenology
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123642Identifikátory
SIS: 128961
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horáček, Jiří
Hampejs, Tomáš
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
23. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Vnímání umění, fenomenologie, kognitivní vědy, neurofenomenologie, zakoušené prožívání uměleckých děl, experimentální neurovědyKlíčová slova (anglicky)
Perception of art, phenomenology, cogintive science, neurophemenology, lived experience of art works, experimental neurosciencečesky Předkládaná disertační práce zpracovává téma výzkumu zkušenosti/zakoušení uměleckých děl za pomocí metod kognitivních věd a fenomenologie. Práce výběrově shrnuje dosavadní výzkum umělecké zkušenosti na poli dějin a teorie umění, a především kognitivních neurověd umění. Práce identifikuje zásadní redukci prožitku, který s sebou metodologie kognitivních neurověd umění přináší. Dále teoreticky promýšlí možnosti interdisciplinárního spojení s fenomenologií, která naopak popisuje zkušenost nereduktivně, z perspektivy první osoby. Disertace identifikuje základní konceptuální problémy tohoto interdisciplinárního projektu a pomocí neurofenomenologie navrhne řešení. Disertace pak ve své experimentální části představuje některé výsledky vlastních neurozobrazovacích studií, které zkoumaly prožitky diváků při sledování uměleckých děl, a sice jak z hlediska konkrétních výsledků, tak z hlediska metodologie. Nakonec představím návrh neurozobrazovacího experimentu inspirovaného neurofenomenologií, který bude pomocí fenomenologických introspektivních a dotazovacích metod v kombinaci s naměřenými objektivními daty cílit na získávání propracovaných a zřejmě dosud nejspolehlivějších subjektivních dat a následně i verističtějších výsledků získaných z objektivních metod.
The presented dissertation deals with the topic of scientific research of experience/lived experience of works of art, using the methods of cognitive sciences and phenomenology. The work selectively summarizes the current research of such experiences in the field of history and theory of art, but especially in the field of cognitive neuroscience of art. The work identifies a fundamental reduction of experiencing art works caused by the epistemology, methodology and concepts of cognitive sciences embedded in cognitivism. Furthermore, the dissertation theoretically considers the possibilities of interdisciplinary collaboration with phenomenology, which, in turn, describes the experience non-reductively, from a first-person perspective. The dissertation identifies the basic conceptual problems of this interdisciplinary project and proposes a solution using neurophenomenology. In its experimental part, the dissertation presents some results of my own neuroimaging studies, which examined the experiences of viewers while viewing art works, both in terms of specific results and in terms of methodology. Finally, I will present a proposal for a new neuroimaging experiment inspired by neurophenomenology, which will use phenomenological introspective and interviewing methods in combination with objective...