Vyprávění jako metoda pro zprostředkování Desatera v hodinách náboženství dětí středního školního věku
Narrating as a Method for Mediation of the Ten Commandments in the Middle School-age Religious Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12373Identifikátory
SIS: 15035
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotas, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
5. 11. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
SOUHRN Autorka se v práci zabývá teoretickými zásadami pro narativní zprostředkování Desatera dětem středního školního věku. Vedle obecného vývojově psychologického pohledu na rozvoj myšlení v tomto věku, na převažující sociální role v rodině a škole a na vývoj mravního úsudku se věnuje i vývoji náboženského úsudku. Dále představuje literárně teoretický pohled na vyprávění. Hlavní část práce představuje úlohu vyprávění v předávání křesťanské víry a morálky prostřednictvím Desatera a novozákonní etiky. Autorka zde především vysvětluje pojmy "narativní teologie" a "narativní etika". Zvláště se věnuje též didaktickým zásadám pro vyprávění jako metodu výuky. Originálním přínosem práce jsou krátké povídky autorky, které respektují teoretické základy.. Proto je součástí práce i pojednání o snu, který se stal důležitým prvkem povídkových fabulí. V příloze autorka nabízí i konkrétní návrhy didaktického zpracování vlastních povídek.
The Author deals in his work with principles of narrating mediation of the Ten Commanders to the schoolchildren from 8 to 12 years. Besides the common psychological view of development of the thinking in the age, of prevailing social roles in a family and school, she also emphasizes the development of moral judging. She also presents literally and theoretical view of narrating. The main part of the work shows the importance of narrating in passing Christian believe and moral through the Ten Commanders and New Testament ethics . The author mainly explains the concepts of "Narrating theology and "narrating ethics. She especially deals with didactic principles of narrating as a teaching method. The original contribution of the work are short stories written by the author respecting theoretic principals. That is why one part of the work is the elaboration about dreams because they became an important part of the plot of the stories. In the appendix she offers also particular suggestions of didactic using of her stories.