dc.contributor.advisor | Dvořák, Jaroslav | |
dc.creator | Neubertová, Miriam | |
dc.date.accessioned | 2017-04-05T11:05:14Z | |
dc.date.available | 2017-04-05T11:05:14Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/12437 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce je zaměřena na roli detailu jako vizuálního fenoménu při komponování, tvorbě, i recepci uměleckého díla. Autorka vychází ze své specifické zkušenosti zhoršování zraku v dětství (dospívání) a na ně vázané změny viděného. Postupné a stále znovu opakovávané rozostřování a zaostřování, související s korekcí oka, vedlo Neubertovou mimo jiné i k jejímu zájmu o detail, který mimo jiné vyústily v napsání této práce. Detail, který je v práci definován jako část nějakého celku a též obraz této části, je uchopen ze čtyř směrů v přístupu k němu a jeho funkci umělecké či společenské. Tato pojetí jsou: dekorativní, expresivní, smyslový a racionální. Užívání a chápání detailu z uvedených rovin se prolíná napříč historií. Autorka však nepojímá detail a výskyt jeho užití chronologicky, ač i tento přístup by byl možný, jelikož prolínání přístupů k detailu a jejich funkční a praktická koexistence se autorce zdají zásadní. Zmíněné čtyři přístupy k detailu jsou doloženy obrazovými materiály. Za významnou událost je v práci považován nástup úplně nových záznamových i reprodukčních technologií v devatenáctém (fotografie), ve dvacátém (film) a jednadvacátém století. Tato událost se odrazila pochopitelně i na užití detailu. Opominut není ani vývoj světové malby a její současný projev v hyperrealismu. Pro autorku... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis focuses on the role of detail as a visual phenomenon while dealing with composition, creation as well as reception of a piece of artwork. The author draws on her particular experience of her eyesight worsening in the childhood (adolescence) and of the modification of the sighted which is closely related to the worse eyesight. Gradual and repetitive defocusing and focusing of her eyesight, which are connected with the vision correction, led Miss Neubertova to the interest in detail which among others ended in writing of the thesis. Detail, which is defined in the thesis as a part of a whole and also as an image of the part, is meant to be understood from four different directions according to approaches applied and according to its artistic and social function. These approaches are: decorative, expressive, sensational and rational. Detail application as well as its understanding from the mentioned directions have faded into one another throughout the history. However, the author does not handle detail and the occurrence of its application in chronological sequence even though this approach would also be possible, because it is crucial for the author that the approaches have faded into one another and that their function and application have coexisted. The four mentioned approaches are documented... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Role detailu při komponování uměleckého díla | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-01-22 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 52799 | |
dc.title.translated | The role of detail while compasing a work of art | en_US |
dc.contributor.referee | Špirk, Ivan | |
dc.identifier.aleph | 000943605 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce je zaměřena na roli detailu jako vizuálního fenoménu při komponování, tvorbě, i recepci uměleckého díla. Autorka vychází ze své specifické zkušenosti zhoršování zraku v dětství (dospívání) a na ně vázané změny viděného. Postupné a stále znovu opakovávané rozostřování a zaostřování, související s korekcí oka, vedlo Neubertovou mimo jiné i k jejímu zájmu o detail, který mimo jiné vyústily v napsání této práce. Detail, který je v práci definován jako část nějakého celku a též obraz této části, je uchopen ze čtyř směrů v přístupu k němu a jeho funkci umělecké či společenské. Tato pojetí jsou: dekorativní, expresivní, smyslový a racionální. Užívání a chápání detailu z uvedených rovin se prolíná napříč historií. Autorka však nepojímá detail a výskyt jeho užití chronologicky, ač i tento přístup by byl možný, jelikož prolínání přístupů k detailu a jejich funkční a praktická koexistence se autorce zdají zásadní. Zmíněné čtyři přístupy k detailu jsou doloženy obrazovými materiály. Za významnou událost je v práci považován nástup úplně nových záznamových i reprodukčních technologií v devatenáctém (fotografie), ve dvacátém (film) a jednadvacátém století. Tato událost se odrazila pochopitelně i na užití detailu. Opominut není ani vývoj světové malby a její současný projev v hyperrealismu. Pro autorku... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on the role of detail as a visual phenomenon while dealing with composition, creation as well as reception of a piece of artwork. The author draws on her particular experience of her eyesight worsening in the childhood (adolescence) and of the modification of the sighted which is closely related to the worse eyesight. Gradual and repetitive defocusing and focusing of her eyesight, which are connected with the vision correction, led Miss Neubertova to the interest in detail which among others ended in writing of the thesis. Detail, which is defined in the thesis as a part of a whole and also as an image of the part, is meant to be understood from four different directions according to approaches applied and according to its artistic and social function. These approaches are: decorative, expressive, sensational and rational. Detail application as well as its understanding from the mentioned directions have faded into one another throughout the history. However, the author does not handle detail and the occurrence of its application in chronological sequence even though this approach would also be possible, because it is crucial for the author that the approaches have faded into one another and that their function and application have coexisted. The four mentioned approaches are documented... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009436050106986 | |