Učivo výtvarné výchovy na 1. st. ZŠ, jeho identifikace a interpretace učitelem v závazných pedagogických dokumentech pro uvedený stupeň vzdělávání
The art education curricula on the first grade of elementary schools, its identification and interpretation by the teacher in mandatory pedagogical documents for this grade of education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12448Identifikátory
SIS: 52010
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
16. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se zabývala deskripcí současné situace výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Jako teoretická východiska byly zpracovány dvě kategorie, profesní kompetence učitele a učivo výtvarné výchovy. Výzkumná část práce se snažila postihnout a zmapovat, které profesní kompetence pro výuku výtvarné výchovy učitelé primární školy prokazují a které mají naopak nedostatečně rozvinuté, popř. je zcela postrádají. Ukazatelem byl způsob, jakým učitelé užívali výtvarnou kategorii učivo při plánování výuky výtvarné výchovy i při vlastní realizaci vyučování. Na základě výstupů z kvalitativního výzkumného šetření byly následně stanoveny hlavní příčiny nedostatečně rozvinutých profesních kompetencí učitelů, které brání realizaci nového vzdělávacího programu v oblasti výtvarné výchovy (RVP ZV) a byla formulována možná východiska pro odstranění těchto příčin, která by se podílela na zkvalitnění výuky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání.
This diploma thesis describe current situation in the area of art education on the first grade of elementary schools. Professional competency of the teacher and the art classes curricula are being used as theoretical basis for the thesis. The research part of the paper aspires to map which competencies for art education are commonly present among teachers, which are 2 not satisfactorily developed and which ones are missing altogether. The way in which teachers used the category 'curricula' while planning art education was used as criteria. Based on the outcomes of the qualitative research, the main reasons for art teachers' lacking competencies - which prevents the implementation of the new art education program (RVP ZV) - were identified. Consequently, some possible solutions for dealing with encountered challenges were proposed. These solutions should contribute to improving the quality of art education on the first grade of elementary schools.