dc.contributor.advisor | Krátká, Lenka | |
dc.creator | Cunninghamová, Ivana | |
dc.date.accessioned | 2021-02-25T09:25:25Z | |
dc.date.available | 2021-02-25T09:25:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/124666 | |
dc.description.abstract | Tématem práce je učňovské školství a obraz učiliště v období tzv. normalizace a transformace. V práci je nejdříve představeno učňovské školství v historickém kontextu a jeho specifika. Při následné tvorbě obrazu učiliště v období tzv. normalizace a transformace je představen život na učilišti pomocí historické literatury, životopisných vyprávění, dobového tisku a archivních materiálů - Kroniky středního odborného učiliště Ohradní v Praze 4. Práce ukazuje postavení učilišť v systému vzdělávání, specifika a problémy vzdělávání v duálním systému, součinnost vzdělávací, praktické a výchovné složky, proces náboru a péče o žáka v průběhu vzdělávání a provázanost s podnikem, který učiliště zřizoval, což byly charakteristické rysy učňovského školství v období tzv. normalizace. V druhé části je popsán rozpad těchto vazeb, problematika dopadů získání právní a ekonomické nezávislosti a suverenity, postavení učiliště v konkurenčním prostředí demokratického školského systému a navazující změny, které s sebou období transformace přineslo. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The topic of the thesis is apprenticeship education and the image of the vocational school in the period so-called normalisation and transformation. The thesis at first introduces the apprenticeship education in historic context with its specifics. During the subsequent creation of the image of the vocational school in the period of so-called normalisation and transformation, life in the vocational school is presented with the help of the historical literature, biographical narratives, historical daily press and archive material - The Chronical of the Vocational school in Prague 4. The thesis performs the position of vocational schools in the educational system, the specific and problems of education via dual system, the cooperation of the educational, practical and upbringing parts, the process of recruitment and raising up students during their education and the connection with the company, which was the school established by. Those were the typical characteristics of the period of so-called normalisation. The second part describe the disintegration of these links, the issue of the impacts of obtaining legal and economic independence and sovereignty, the position of the vocational school in the competitive environment and of democratic educational system and next coming changes which were... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Střední odborné učiliště v období tzv. normalizace a transformace | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-02-04 | |
dc.description.department | Oral History - Contemporary History | en_US |
dc.description.department | Pracoviště Orální historie - soudobých dějin | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 233168 | |
dc.title.translated | Vocatinal school in the period of so-called normalisation and transformation | en_US |
dc.contributor.referee | Hlaváček, Jiří | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Oral History - Contemporary History | en_US |
thesis.degree.discipline | Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Pracoviště Orální historie - soudobých dějin | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Oral History - Contemporary History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Oral History - Contemporary History | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem práce je učňovské školství a obraz učiliště v období tzv. normalizace a transformace. V práci je nejdříve představeno učňovské školství v historickém kontextu a jeho specifika. Při následné tvorbě obrazu učiliště v období tzv. normalizace a transformace je představen život na učilišti pomocí historické literatury, životopisných vyprávění, dobového tisku a archivních materiálů - Kroniky středního odborného učiliště Ohradní v Praze 4. Práce ukazuje postavení učilišť v systému vzdělávání, specifika a problémy vzdělávání v duálním systému, součinnost vzdělávací, praktické a výchovné složky, proces náboru a péče o žáka v průběhu vzdělávání a provázanost s podnikem, který učiliště zřizoval, což byly charakteristické rysy učňovského školství v období tzv. normalizace. V druhé části je popsán rozpad těchto vazeb, problematika dopadů získání právní a ekonomické nezávislosti a suverenity, postavení učiliště v konkurenčním prostředí demokratického školského systému a navazující změny, které s sebou období transformace přineslo. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of the thesis is apprenticeship education and the image of the vocational school in the period so-called normalisation and transformation. The thesis at first introduces the apprenticeship education in historic context with its specifics. During the subsequent creation of the image of the vocational school in the period of so-called normalisation and transformation, life in the vocational school is presented with the help of the historical literature, biographical narratives, historical daily press and archive material - The Chronical of the Vocational school in Prague 4. The thesis performs the position of vocational schools in the educational system, the specific and problems of education via dual system, the cooperation of the educational, practical and upbringing parts, the process of recruitment and raising up students during their education and the connection with the company, which was the school established by. Those were the typical characteristics of the period of so-called normalisation. The second part describe the disintegration of these links, the issue of the impacts of obtaining legal and economic independence and sovereignty, the position of the vocational school in the competitive environment and of democratic educational system and next coming changes which were... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Orální historie - soudobých dějin | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |