Problematika integrace nadaných žáků
Problems of integration of talented students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12473Identifikátory
SIS: 52003
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tomková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
14. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce na téma problematika integrace nadaných žáků obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na pojmové zmapování problematiky nadání a vývoj jeho pojetí. Popisuje osobnost mimořádně nadaného dítěte a sociální prostředí, které ho obklopuje. Dále jsou v teoretické části uvedeny možnosti vzdělávání mimořádně nadaných, kde je největší důraz kladen na integraci a podmínky její realizace. Další částí je přehled současných přístupů péči o nadané u nás, v Německu a v ostatních zemích. V praktické části jsou zpracovány metodou kasuistiky dva konkrétní případy mimořádně nadaných dětí, přičemž největší pozornost je věnována vývoji jejich sebepojetí. Dále zmapování zkušeností a záměrů v jejich výchově a vzdělávání jako obecnějších námětů tvorbě individuálního vzdělávacího programu. Další výzkum srovnává dotazníkovou metodou péči o nadané v Německu a v České republice.
Diplomarbeit über das Thema Problematik der Integration der hochbegabten Kinder besteht aus einem theoretischen und praktischen Teil. Der theorethische Teil befasst sich mit der Aufklärung der Hauptbegriffen, die mit der Problematik der Hochbegabung zusammenhängen, sowie auch mit der Entwicklung der Begabungsauffassung. In dem theoretischen Teil werden auch die charakteristischen Merkmale einer hochbegabten Kind-Persönlichkeit und sein soziales Umfeld beschrieben. Dieser Teil orientiert sich weiter an Unterrichtsmöglichkeiten der hochbegabten Schüler mit Nachdruck auf Integration und Bedingungen ihrer Realisation. In dem praktischen Teil wurden zwei konkrete Fälle mit der Kasuistikmethode bearbeitet, wobei die Aufmerksemkeit auf ihr Selbstbildentwicklung und Bildungserfahrungen gerichtet wurde. Die nächste Forschung der Diplomarbeit vergleicht durch die Fragenbogenmethode die aktuelle Situation im Bereich der Schulbildung und Erziehung der hochbegabten Kinder in der Tschechischen Republik und in Deutschland.