Učební strategie úspěšných a neúspěšných žáků na příkladu dějepisné látky
Learning strategies in successful and unsuccessful pupils on the example of history
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12477Identifikátory
SIS: 53125
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rendl, Miroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
29. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem této diplomové práce je popsat učební strategie úspěšných, průměrných a neúspěšných žáků na příkladu látky z dějepisu a následně nalézt a charakterizovat rozdíly a shodné rysy mezi různě úspěšnými žáky. Teoretická část se zabývá analýzou pojmů styl učení, přístup k učení a učební strategie. Jsou zde prezentovány relevantní výzkumy vztahu školní úspěšnosti a učebních strategií, příp. učebního stylu. Empirická část se soustředí na analýzu učebních strategií vybraných žáků. Tato analýza je založena informacích získaných prostřednictvím následujících metod: rozhovory se žáky (zaměřené na postupy učení, jeho kontext, roli rodičů a dalších osob apod.), pozorování ve výuce zaměřené na žáky i na učitele, experimentální úloha na práci s textem a analýza žákovských sešitů z dějepisu. Výzkum je koncipován jako kvalitativní. V práci jsou analyzovány učební strategie pěti žáků 9. ročníku základní školy - dvou úspěšných (Adam a David), jednoho průměrného (Ema) a dvou neúspěšných (Bára a Cyril). Pozornost se soustředí na podobu kognitivních a metakognitivních strategií, rozdělení strategií v rámci fází učení a strukturu strategií. V těchto kategoriích jsou také učební strategie žáků srovnávány. Ze srovnání vyplynulo, že vztah mezi školní úspěšností a užívanými učebními strategiemi v dějepise existuje. Neúspěšní žáci...
The purpose of this thesis is to describe the learning strategies of low-, average-, and high-achieving pupils, then to find and characterize major differences and similarities between diferrently achieving pupils. The learning strategies is investigated in the context of History courses. The theoretic part deals with an analysis of the therm 'learning style', 'approach to learning' and 'learning strategy'. Relevant surveys of the relation of school achievement to learning strategies or learning styles, respectively, are presented here. The empiric part is focused on the analysis of the learning strategies of a given sample of pupils. This analysis is based on the dates obtained by the following methods: a) the interviews with the pupils (focused on the procedures and context of learning, on the role of the parents and other people), b) the observation in the class focused on boths pupils and the teacher, c) the experimental assignment of text learning, and d) the analysis of the pupils' History exercise books. The survey is conceived as qualitative. In this thesis, the learning strategies of five 9th grade pupils are analysed - of two high-achieving (Adam and David), one average-achieving (Ema), and two low-achieving pupils (Bara and Cyril). The attention is focused on the forms of their cognitive and...