Zátěž u vedoucích pracovníků sociálních služeb (Zdroje zátěže u vedoucích pracovníků služeb pracujících s psychiatrickými klienty)
Overload of social service managers (Sources of stress overload of social services managers for people with psychiatric diagnoses)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124774Identifiers
Study Information System: 221520
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Procházková, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
11. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
duševní onemocnění, vedoucí pracovník, sociální služby sociální rehabilitace, zátěž, kvalitativní výzkumKeywords (English)
mental disordes, executive, social services of social rehabilitations, overload, qualitative explorationDiplomová práce se zaměřuje na zátěž vedoucích pracovníků služeb sociální rehabilitace pro klienty s duševním onemocněním. Cílem práce je porozumění zdrojům pracovní zátěže optikou těchto vedoucích pracovníků. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část vymezuje duševní nemoc a pojednává o možných charakteristikách a projevech lidí s duševním onemocněním. Dále se věnuje nestátním neziskovým organizacím a jejich managementu. Důležitou součástí práce je kapitola pojednávající o zátěži se zaměřením na vedoucí pracovníky. Všechny poznatky v teoretické části práce vycházejí z poznatků odborné literatury. Empirická část představuje výzkumné šetření, které bylo zaměřeno na porozumění zdrojům zátěže vedoucích pracovníků z jejich pohledu. Výzkumný design vychází z kvalitativního přístupu. S jednotlivými manažery sociálních služeb byly vedeny hloubkové rozhovory, jejichž analýza vedla ke konstrukci tří hlavních tematických oblastí: obecně manažerské, specifické pro danou službu a zátěže ze souběhu a kumulace předchozích oblastí. Klíčová slova: duševní onemocnění, vedoucí pracovník, sociální služby sociální rehabilitace, zátěž, kvalitativní výzkum
This thesis focuses on managing stress overload in social services of social rehabilition for clients with mental disorders. The goal is to clarify the resources of the overburdened of the social service managers from the view of the managers. This thesis is divided into teoretical and empirical part, in witchteh conducted research and its results are described. Teretical part defines mental disorders and discusses possible characterizations and manifestation of behaviour within people with mentaldiseases. Nongaverment nonprofit organization and their management are disorders. An important part of thesis is chapter dealing with stress overload with focus on social service managers. All chapters of the theoretival part are based on knowledges from literature. The empirical part focuses on the conducted research with discovered sources of overload of social service managers as a focal point. Research design comes from qualitative methods. In-depth interviews were conducted with several social service managers; based on these, the areas of stress in their profession were identified in three main parts, managers in general, specifical for particular social service and overload from concurrend and cumulation of previous domain. Keywords: mental disordes, executive, social services of social...