dc.contributor.advisor | Viktorová, Ida | |
dc.creator | Mračková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2017-04-05T11:17:21Z | |
dc.date.available | 2017-04-05T11:17:21Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/12490 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce umožnila poukázat na zajímavé souvislosti při dětském vypravování pohádek. Pohádka se ukázala z teoretického hlediska jako žánr obtížněji uchopitelný, který přitahoval pozornost mnoha autorů a postupně nalezl své uplatnění především pro dětský věk. Pro dětské období je tento žánr stejně jako vypravování velmi typický a to jak v domácím, tak i školním prostředí. Cílem bylo vymezit strukturní náležitosti vypravování pohádek. Výzkum prováděný na vzorku dětí páté třídy umožnil konkrétně vymezit strukturní náležitosti těchto vypravování. Byly využity materiály z vypravování reproduktivního i produktivního. Ukázalo se, že pro děti páté třídy je struktura vypravování tvořena 24 různými typy pohádkových funkcí jednajících osob. Ačkoli děti nevyužívají celkový soubor funkcí, jsou za použití daného počtu schopny vystihnout základní strukturu pohádky. V reproduktivním vypravování se ukázala jako problematičtější pohádka Modrovous, která se jeví jako náročnější na uchopení. V případě obou typů vypravování řada funkcí absentovala. I přesto se ukázalo, že děti jsou schopny tvořit základní strukturu za pomocí funkcí úvodních a závěrečných, funkce škůdcovství/nedostatek náležející k expozici, funkcí komplementárních a funkcí "dárci". | cs_CZ |
dc.description.abstract | The object of my diploma thesis was fairy tale narration of children in fifth classes of primary school. The main point was to refer to the structural belongings of fairy tale narration and to identify basic parts of the story telling. There were used two types of narration. First of them, reproductive, involved re-telling of two chosen fairy tales: The Bluebeard (Modrovous) and The Nix and his salve (Hastrmanova mast). The second type of narration was productive story telling of random fairy tale. In this type the chosen fairy tale was just upon the individual children's selection. The analyzed material consisted in sum of 33 narrated stories. Obtained narrations were analysed according to the V.J. Propp's functions of acting people. Propp's theory and his list of 31 functions of acting people were main resources to the experimental part of my diploma thesis. According to the analyses summary certain results have benn found out. At first it showed, that the main structure of children's story telling consists of 24 types of different functions. Children don't use the full list of 31 specified functions and concern to some of them. Certain types of functions were absent in both types of story tellings. But in between these used 24 types of functions the main structure of the story was always present. It... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Práce s pohádkovým textem u dětí páté třídy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-01-29 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 53146 | |
dc.title.translated | How the fifth graders work with a fairytale text | en_US |
dc.contributor.referee | Chrz, Vladimír | |
dc.identifier.aleph | 000944547 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce umožnila poukázat na zajímavé souvislosti při dětském vypravování pohádek. Pohádka se ukázala z teoretického hlediska jako žánr obtížněji uchopitelný, který přitahoval pozornost mnoha autorů a postupně nalezl své uplatnění především pro dětský věk. Pro dětské období je tento žánr stejně jako vypravování velmi typický a to jak v domácím, tak i školním prostředí. Cílem bylo vymezit strukturní náležitosti vypravování pohádek. Výzkum prováděný na vzorku dětí páté třídy umožnil konkrétně vymezit strukturní náležitosti těchto vypravování. Byly využity materiály z vypravování reproduktivního i produktivního. Ukázalo se, že pro děti páté třídy je struktura vypravování tvořena 24 různými typy pohádkových funkcí jednajících osob. Ačkoli děti nevyužívají celkový soubor funkcí, jsou za použití daného počtu schopny vystihnout základní strukturu pohádky. V reproduktivním vypravování se ukázala jako problematičtější pohádka Modrovous, která se jeví jako náročnější na uchopení. V případě obou typů vypravování řada funkcí absentovala. I přesto se ukázalo, že děti jsou schopny tvořit základní strukturu za pomocí funkcí úvodních a závěrečných, funkce škůdcovství/nedostatek náležející k expozici, funkcí komplementárních a funkcí "dárci". | cs_CZ |
uk.abstract.en | The object of my diploma thesis was fairy tale narration of children in fifth classes of primary school. The main point was to refer to the structural belongings of fairy tale narration and to identify basic parts of the story telling. There were used two types of narration. First of them, reproductive, involved re-telling of two chosen fairy tales: The Bluebeard (Modrovous) and The Nix and his salve (Hastrmanova mast). The second type of narration was productive story telling of random fairy tale. In this type the chosen fairy tale was just upon the individual children's selection. The analyzed material consisted in sum of 33 narrated stories. Obtained narrations were analysed according to the V.J. Propp's functions of acting people. Propp's theory and his list of 31 functions of acting people were main resources to the experimental part of my diploma thesis. According to the analyses summary certain results have benn found out. At first it showed, that the main structure of children's story telling consists of 24 types of different functions. Children don't use the full list of 31 specified functions and concern to some of them. Certain types of functions were absent in both types of story tellings. But in between these used 24 types of functions the main structure of the story was always present. It... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009445470106986 | |