Spontánně motivované nápisy a kresby v sakrálním prostoru
Spontaneous inscriptions and drawings in sacred spaces
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125051Identifikátory
SIS: 151980
Kolekce
- Kvalifikační práce [6810]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hojda, Zdeněk
Jakubec, Ondřej
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský obor Historická sociologie
Datum obhajoby
12. 3. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
historická graffiti - spontánní nápisy a kresby - památková péče - sakrální stavby - symbolyKlíčová slova (anglicky)
historical graffiti - spontaneous inscriptions and drawings - conservation - sacred spaces - symbolsSpontánně motivované nápisy a kresby jsou v sakrálním prostoru dosud opomíjenými a málo refektovanými prameny, které navíc bývají v rámci rutinních oprav zdiva, historic- kých omítek, mobiliáře a dřevěných prvků odstraňovány bez jejich hlubší analýzy v kontextu dějin konkrétní stavby. Disertační práce vznikla jako odezva na tuto situaci a jejím cílem je základní heuristika a komparace nových, ale i zaniklých, či v současnosti neprezentovaných dokladů těchto spe- cifckých stop, odrážejících každodennost v církevních objektech. Práce má také praktickou rovinu, kterou je sumarizace možností dokumentace a průzkumu historických grafti prostřednictvím neinvazivních metod a následné uplatnění a ověření získaných poznatků v rámci kazuistické studie, soustředěné na epigrafcké soubory v areálu bývalého piaristického komplexu v Litomyšli. Klíčová slova historická grafti - spontánní nápisy a kresby - památková péče - sakrální stavby - sym- boly
Spontaneous inscriptions and drawings in sacred spaces have been rather neglected and only sporadically refected sources that are usually removed during the routine reparations of masonry, historical facades, furnishings and wooden components without any detailed analysis of their meaning in the context of the history of the given object. Te dissertation originated as a response to this situation and its aim is the fundamental heuristics and comparison of both new and vanished or currently unrepresented evidence of these specifc traces mirroring the everyday life in religious buildings. Te thesis also focuses on the practical aspect, which is the summary of documentation options and the research of historical grafti by means of non-invasive methods and their subsequent application and verifcation of obtained fndings in the frame of a casuistic study, focusing on epigraphic collections in the premises of the former Piarist complex in Litomysl. Keywords historical grafti - spontaneous inscriptions and drawings - conservation - sacred spa- ces - symbols