Ikonografie v utrakvistické teologii
Iconography in Ultraquist Theology
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12700Identifikátory
SIS: 134110
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kejř, Jiří
Čornej, Petr
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie
Katedra / ústav / klinika
Kabinet starokatolické církve
Datum obhajoby
24. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Milena Bílková Ikonografie v utrakvistické teologii Utrakvismus, český náboženský proud 15. a 16. století, se vyznačoval teologickými specifiky, která se odrazila také v umění utrakvistické církve. Existuje několik specifických námětů, které opravňují k užití pojmu utrakvistická ikonografie. Jedná se především o zobrazení Jana Husa jako světce. Jeho atributem se spolu s popravčí hranicí stala i (původně degradující) kacířská čepice. Laický kalich, hlavní teologický rys utrakvismu, byl zobrazován v různých kontextech a na různých místech, ačkoli jeho zdůraznění nebylo pravidlem. Dalšími tématy utrakvistické ikonografie jsou přijímání pod obojí dospělými i dětmi, smrt Jeronýma Pražského a kutnohorských mučedníků, obrazy Žižky a obrazové antiteze.
Milena Bílková Ikonografie v utrakvistické teologii Iconography in Ultraquist Theology Utraquism, a Czech religious movement of 15th and 16th centuries, was characterized by a number of theological specifics which also found their reflection in the art of the Utraquist church. There are several particular motifs that enable us to speak about Utraquist iconography. These motifs include depictions of Jan Hus as a saint with his attributes the heretic's hat (originally a sign of degradation) and the stake. The lay chalice, the most visible theological feature of Utraquism, was depicted in various contexts and places, although its emphasis was not a rule. Other topics of Utraquist iconography are communion sub utraque to both infants and adults, the martyrdom of Jerome of Prague and the Martyrs of Kutná Hora, depictions of Žižka as well as pictorial antithesis of the "old" and "new" church.