Závislostní chování ve vztahu k moderním technologiím a internetu u dětí v raném školním věku
Addictive behavior in relation to modern technologies and the internet in children of early school age
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127487Identifiers
Study Information System: 230604
Collections
- Kvalifikační práce [4517]
Author
Advisor
Referee
Vondráčková, Petra
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
závislostní chování, behaviorální závislost, moderní technologie, internet, raný školní věkKeywords (English)
addictive behavior, behavioral addiction, modern technologies, internet, early school ageVýchodiska: Tato práce se zabývá závislostním chováním ve vztahu k moderním technologiím u dětí v raném školním věku. Moderní technologie jsou součástí života čím dál mladších dětí, ale není úplně známo, jaký vliv má používání těchto technologií na vývoj dítěte, jeho kognitivní nebo sociální schopnosti. Cíle: Hlavním cílem výzkumu bylo zmapování závislostního chování na moderních technologiích u dětí v raném školním věku. V návaznosti na to, jaké vzorce užívání moderních technologií děti vykazují, jaký názor na používání moderních technologií dětmi má rodič a dítě samotné, a jaký je v těchto dvou názorech rozdíl. Cílem výzkumu bylo i popsat, jaká pravidla či omezení rodiče stanovují v rámci používáním moderních technologií jejich dětmi. Výzkumný soubor: Soubor tvořilo 8 rodičů dětí v raném školním věku i děti samotné. Od každého rodiče jedno dítě ve věku 6-9 let. Výběr byl proveden metodou prostého záměrného (účelového) výběru. Metody: Výzkumná část práce byla provedena kvalitativní formou. Hlavní využitou metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly nahrány na diktafon a transkripcí převedeny do textové formy. Data byla dále analyzována metodou kódování. Výsledky: Děti v raném školním věku používají nejčastěji mobilní telefon, televizi a počítač ke sledování pořadů, videí a hraní her....
Introduction: This thesis deals with addictive behavior in relation to modern technologies in children of early school age. Modern technologies are part of the lives of ever younger children, but it is not entirely known what effect the use of these technologies has on a child's development at this age, his cognitive or social abilities. Objectives: The aim of this research was to map the addictive behavior on modern technologies in children of early school age. Following the patterns of use of modern technology that children show, what opinion the parent and the child themself have about the use of modern technologies by children, and what is the difference between these two opinions. Also, the aim of this research was to describe what rules or restrictions parents set within the use of modern technologies by their children. Sample: The sample consisted of 8 parents of children of early school age and the children themselves. From each parent one child at age 6-9 years. The selection was made by the method of simple intentional (purposeful) selection. Methods: The research part of this thesis was performed in a qualitative form. The main method used was a semi-structured interview. The interviews were recorded on a dictaphone and transcribed into text. The data were further analyzed by coding...