Vliv "kojeneckého plavání" na úspěšnost předškolních dětí v přípravné plavecké výuce
The Impact of Baby Swimming on Introductory and Elementary Swimming Training
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/12789/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12789Identifiers
Study Information System: 30155
Collections
- Kvalifikační práce [8891]
Author
Advisor
Referee
Jurák, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Vliv "kojeneckého plavání" na přípravnou a základní plaveckou výuku. Cíl: zhodnotit vliv "kojeneckého plavání" na úspěšnost v přípravné a částečně základní plavecké výuce a zjistit, zda u dětí účastnících se kurzů "kojeneckého plavání" mají vliv na přípravnou plaveckou výuku i další okolnosti-např. délka docházky na "kojenecké plavání". Metody: Použili jsme metodu dotazníkového šetření pro rodiče dětí, které navštěvovaly "kojenecké plavání" a pro učitele plavání předškolních dětí. Výsledky: Prokázalo se, že děti, které navštěvovaly "kojenecké plavání" byly výrazně úspěšnější v základních plaveckých dovednostech oproti dětem, které se tohoto plavání neúčastnily. Ale rozdíly v ovládání základů plaveckých způsobů byly pouze nepatrně lepší ve prospěch plavajících dětí. Adaptace na vodní prostředí probíhala v základech u obou skupin stejně, nicméně děti absolvující "kojenecké plavání" působily celkově jistěji. Dále se potvrdila závislost v úspěchu dítěte v přípravné plavecké výuce a délce docházky na "kojenecké plavání". Klíčová slova: vliv, "kojenecké plavání", přípravná plavecká výuka, psychomotorický vývoj
THESIS ANNOTATION Title: The Impact of Baby Swimming on Introductory and Elementary Swimming Training Aim: To assess the impact of 'baby swimming' on the successfulness in introductory and partly in elementary swimming training, and to find out whether also other circumstances (for example the length of attendance at 'baby swimming') have some influence on introductory swimming training. Methods: We used a questionnaire method for the parents of children who had attended 'baby swimming' and for instructors Swimming Training. Results: It was proved that children who had attended 'baby swimming' were noticeably more successful in elementary swimming skills compared with children who had not attended baby swimming. However, the differences in mastering the basic swimming skills were only slightly better in the group of children who had done baby swimming. Adaptation to water surroundings progressed in the same way for both groups of children. Nevertheless, children who had attended 'baby swimming' looked more confident in general. Furthermore, it has been proved that there is a connection between a child's successfulness in introductory swimming training and the length of their attendance at 'baby swimming'. Key words: Impact, 'Baby Swimming', Introductory Swimming Training, Psychomotor Development