Ježíš uzdravuje v sobotu: Mk 3,1-6
Jesus Heals on Sabath Day: Mark 3:1-6
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127984Identifikátory
SIS: 203229
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Scarano, Angelo
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biblických věd a starých jazyků
Datum obhajoby
13. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ježíš, synagoga, sobota, ruka, suchý, uschlý, chromý, uzdravení, farizeové, herodiániKlíčová slova (anglicky)
Jesus, synagogue, Sabbath, hand, dry, withered, lame, healing, Pharisees, HerodiansV evangeliích se nachází několik zmínek o umučení Ježíše Krista ještě před perikopami o samotném ukřižování. Diplomová práce se zabývá první z těchto zmínek u evangelisty Marka, a to v perikopě Mk 3,1-6. V ní se popisuje uzdravení člověka se suchou rukou, které Ježíš učinil v sobotu v synagoze před zástupci farizeů a herodiánů. Jedná se o poslední z řady pěti galilejských sporů. Důležitost úryvku je v jeho kontextu s ukřižováním. Práce nejprve text nahlíží z pohledu textové kritiky, kontextu a synoptického porovnání. Dále rozebírá témata úryvku z pohledu biblické symboliky: synagoga, sobota, ruka, suchý/uschlý, uzdravování, farizeové a herodiáni. Poslední kapitola se zaměřuje na zjevení Ježíšovy moci. Jedná se nejen o zmínku o pánovi nad sobotou, ale hlavně o již zmíněnou spojitost s ukřižováním a zmrtvýchvstáním.
There are several references to the passion of Jesus Christ in the Gospels even before the Crucifixion narrative. The diploma thesis discusses the first reference to Jesus' suffering in the Marcan version (Mark 3:1-6). It narrates the healing of a man with withered hand, which Jesus performed in the synagogue on the day of Sabbath before the eyes of Pharisees and Herodians. This is the last one in series of five Galilean conflicts. The importance of the passage is among others in its context with the crucifixion. The thesis starts with examination of the text from a perspective of textual criticism, context, and synoptic comparison. It also discusses the themes of the passage from the perspective of biblical symbolism: synagogue, Sabbath, hand, dry/withered, healing, Pharisees, and Herodians. The last chapter focuses on the revelation of Jesus' power, which approves him as the Lord of the Sabbath here and at the same time functions as a reference to his future crucifixion and resurrection.