Pojetí architektury a perspektivy v tvorbě J. M. W. Turnera
Depiction of architecture and perspective in the artwork of J. M. W. Turner
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128207Identifikátory
SIS: 224081
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny evropské kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
15. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Architektura - 19. století - Turner, J. M. W. - Anglie - perspektiva - malba - anglické uměníKlíčová slova (anglicky)
Architecture - 19th century- Turner, J. M. W. - England - perspective - Painting - English artU zrodu malířského života J. M. W. Turnera (1775-1851) stála architektura, kterou ale na doporučení architekta Thomase Hardwicka (1752-1829) záhy vyměnil za studium malby, jíž se pak plně věnoval do konce života. Zájem o architekturu ho však během jeho malířské kariéry nikdy zcela neopustil. Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu Williama Turnera a jeho pojetí zpracování architektury a zejména pak perspektivy, o níž s titulem profesora perspektivy přednášel mezi lety 1811 a 1828 na Královské akademii v Londýně. Práce zkoumá Turnerovu práci s architekturou a atmosférickou perspektivou s využitím světla a barev na základě skic, diagramů a poznámek ze skicářů uložených ve sbírkách galerie Tate Britain v Londýně. Mezi těmito skicami se nachází i návrhy pro vilu Sandycombe Lodge v italském stylu, již si nechal vystavět nedaleko tehdejšího Londýna. Práce neposledně poukazuje na rozdíly přístupu využití atmosférické perspektivy a komparuje malířovu aplikaci principů s jeho současníky.
J. M. W. Turner (1775-1851) began his career studying architecture. At the suggestion of Thomas Hardwick (1752-1829), he left his pursuit of architecture and concentrated instead on painting. This remained Turner's primary subject until the end of his life, though his interest in architecture remained a prevalent theme throughout his professional career, present in both his artwork and his lectures given under the title Professor of Perspective at the Royal Academy in London between the years of 1811 and 1828. This Bachelor's thesis describes the artwork and lectures of William Turner with a focus on his depiction of architecture and atmospheric perspective, examining his usage of lights and colours based on the sketches, diagrams, and notes gathered in sketchbooks at the collection of the Tate Britain Gallery in London. Among these sketches are designs and plans for Turner's own home, Sandycombe Lodge, built in the Italian style not far from city of London. This thesis also notes the differences in Turner's usage of atmospheric perspective and painting principles in comparison with other painters of his day.