Milosrdný samaritán v díle českých umělců první poloviny dvacátého století
Good Samaritan in Works of Czech artists in the First Half of the 20th Century
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12831Identifiers
Study Information System: 14985
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Bydžovská, Lenka
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
3. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
RESUMÉ Bakalářská práce "Milosrdný Samaritán v díle českých umělců první poloviny dvacátého století" se zabývá vývojem výkladu a tradice novozákonního podobenství o milosrdném Samaritánovi a zaměřuje se na ztvárnění tohoto biblického tématu pěti českými umělci: Emilem Fillou, Janem Zrzavým, Janem Preislerem, Alfredem Justitzem a Karlem Špillarem. Námět podobenství byl těmito malíři využit k vyjádření jejich subjektivních myšlenek a názorů na výtvarnou formu i všeobecný dějinný vývoj,především na první světovou válku. Začátek dvacátého století byl v rámci české výtvarné scény obdobím střetnutí a sváru dvou odlišných generací a způsobů uvažování. Představitelem "bojovného" směru, odvolávajícího se na filozofii Artura Schopenhauera a západní avantgardní tendence, byl Emil Filla. V práci je popsána i jeho teoretická činnost. Fillův obraz Milosrdný Samaritán (1910) byl považován za první dílo v českém prostředí, které prezentuje kubistickou estetiku. Oproti němu ryze individualistický Jan Zrzavý vždy odmítal připojit se k jakékoli skupině nebo směru a proto je největší pozornost věnována jeho osobnosti a přátelství s Bohumilem Kubištou, které velmi ovlivnilo některá jeho díla. Mezi ně patří i dvě verze Milosrdného Samaritána z let 1914-1915. Jan Preisler byl označován za představitele dekorativismu a secesního...
Bachelor thesis "Good Samaritan in work of czech artists in the first half of the 20.century" compiles development of interpretation and tradition of the newtestametic parable about Good Samaritan and aims at interpretation of this biblical subjekt by five czech artists: Emil Filla, Jan Zrzavý, Jan Preisler, Alfred Justitz and Karel Špillar. Topic of this parable was availsed by them in order to express their subjektiv thoughts and opinions on the creativ form and the universal historical development, above all on the first world war. Begin of the 20.century in frame of the czech creativ scene was period of conflict and contention of two diverse generations and ways of reasoning. Emil Filla was representative of the "fighting" movement, which appealed to Artur Schopenhauer's philosophie and to occidental avantgard tendencies. In this thesis is also rescribed his meaningful theoretic activity. Filla's picture Good Samaritan ( 1910) was regard as the first work in the czech country, which presents the cubistic aesthetics. Compared to him purisch individualistic Jan Zrzavý always refused to add to any group or trend and therefore the biggest attention is inscribe to his personality and his friendschip with Bohumil Kubišta. This friendschip influenced very much some of his works. Among them belongs...