Trůnící Madona z Týnského chrámu
Enthroned Madonna from the Church of Our Lady of Tyn
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12836Identifiers
Study Information System: 14845
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Royt, Jan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
3. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
- Resumé Hlavním úkolem této bakalárské práce je shromáždení starší literatury a prostudování literatury nové, souvisej ící s daným tématem a tvorící širší základnu pro lepší pochopení složité dejinné situace. Práce se soustredí na téma / sochy Týnské madony z oevru Mistra Týnské kalvárie a zabývá se predevším problémem její datace, která není jednoznacne urcená. Prední ceští badatelé se neshodnou na jejím datování kolem roku 1420. Tato datace je skupinou badatelu obhaj ována špickovou formální analýzou (Jaromír Homolka). Druhá skupina badatelu radí celek do konce tricátých let 15. století a využívá metodu kulturne-historickou (Milena Bartlová, Jirí významu), nebo že v ní byly zpracovány nové prvky, které formálne se výrazne neliší od madon ze strední Evropy, jež zustala bezvýhradne katolická. Fajt) . Dalším tématem této práce je obecný pohled na vývoj trunících madon se zamerením na socharskou produkci západu od pocátku produkce do 40. let 15. století. Tato práce má ambice na základe formální a stylové analýzy pomocí ikonografie a za použití metody komparace vytvorit širší základnu pro jasnej ší pohled na tak významné dílo, jako je Týnská Madona a zaradit je do evropského kontextu. Protože analogií pro sochu Trunící Madony z Týnského chrámu jsem našla ve stredoevropských sbírkách dost, není (z hlediska...
This pies disserts on famous wood sculpture enthronend madonna from Church of Our Lady before Tyn in Prag comes from 15.centenary and about typology of enthronend madonnas from the beginning to the first half 15.centenary. The problem is the age determination of taynien madonna which comes from master of Tyn crucifixion workshop. There are two scholastic theory. The first one place the sculpture ago the 1420 and the second one to the end of thirtieth years 15. centenary. In terms of study specials literatures I am inclined to the seconde theory, which is preferred by the younger group of researchers. I employ myself in complicated period of Hussitism in Bohemia, in theological thought especially about theological views to artefakt. I use also formal analyse and iconography. The second part contains the development enthronend madonnas with set to the sculpture production on the Occident.