Tři dřevořezby první třetiny 14.století
Three Wood-Carves from the First Quarter of 14th Century
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12838Identifiers
Study Information System: 14975
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Ottová, Michaela
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
3. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
RESUMÉ Tři dřevořezby první čtvrtiny 14. století Madona ze Strakonic, Rouchovanská Madona i Svatá Dobrotivá představují jedny z nejvýznamnějších památek českého sochařství přelomu 13. a 14. století. Sochy patří do typové skupiny figur s otevřeným pláštěm, který vznikl v druhé polovině 13. století zřejmě v Paříži a rychle se rozšířil do Normandie, Burgunska, Lotrinska a přes Porýní dále na východ. Názory na datování Madony ze Strakonic se různí, ale nejčastěji se řadí do přelomu 13. a 14. století. Madona z Rouchovan je evidentně mladší než Madona Strakonická a spadá spíše až do první čtvrtiny 14. století. Co se týče datace Svaté Dobrotivé, můžeme se díky archivním záznamům opřít o rok 1327, přesněji řečeno před rok 1327. Podoba Svaté Benigny byla několikrát změněna, byla upravena polychromie a socha byla osazena korunkou a do rukou jí byla vložena palmová ratolest. Veškerou hmotnost soch vytváří plášť určující obrys. Drapérie je vertikální s mohutnými záhyby. Otázka slohových předloh je poněkud komplikovaná a názory badatelů se liší. Nejblíže pramenu Strakonické Madony je však socha neznámé světice s knihou v levém ostění západního portálu remešské katedrály, datovaná před polovinu 13. století. Madonu ze Strakonic zřejmě nelze klást do bezprostředního vztahu s Rouchovanskou Madonou, i když mají téměř stejná...
Three wood-carves from first quarter of 14th century The Strakonice Madonna comes from the Johannite prebend at Strakonice. The Madonna still has the monumentality of sculptural works of the thirteenth century. The roots her style lay in France (Rheims) and the Rhineland (Strasburg, Freiburg). This statue is one of the most important woks during the reign of king Václav II. So we can date this statue before 1300. The Madonna from Rouchovany is dated to first quarter of 14th century. The roots her style lay in Rheims, like Madonna from Strakonice, but we can find roots in Chartres too. Statue of Saint Benigna (Dobrotivá) comes from augustinian convent church at Dobrotivá. We can date this carved work before 1327, because medieval notes are preserved. Saint Benigna was one of companions princess Voršila. They wandered to Rome, but they were killed. The part of her body was transfered to monastery in 1320. Reffering to the iconographic study, we can see reference to Song of Songs from Old Testament. Rouchovany Madonna has got ring on left hand and it's link with motiv of Bridegroom and Bride. The same motiv we can see on Strakonice Madonna. Here Child caress mother's chin with his right hand. Jesus hold in left hand an apple like reference to "second" Adam, who rescues mankind from sins. There is a lot...