Zobrazit minimální záznam

Jiří Frejka at the Karlín theatre 1950-1952
dc.contributor.advisorHerman, Josef
dc.creatorBár, Pavel
dc.date.accessioned2017-04-06T12:00:11Z
dc.date.available2017-04-06T12:00:11Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13389
dc.description.abstractÚkolem této práce je popsat a analyzovat poslední tvůrčí a životní etapu režiséra Jiřího Frejky v letech 1950-1952, spojenou s karlínským divadlem. Tato poslední fáze režisérova života a práce je v různých slovníkových heslech, ale i některých odborných publikacích přehlížena pouhým konstatováním Frejkova přeřazení do divadla v Karlíně, kde ukončil svůj život sebevraždou. Jeho karlínskou tvorbu a její okolnosti však dosud nikdo neanalyzoval. Doposud nejpodrobnější studií závěrečného období Frejkova života je práce Ladislavy Petiškové "Ze zákulisí jedné štvanice", publikovaná v Divadelní revue. Petišková navázala na své předchozí zkoumání Frejkovy tvorby ve vinohradském divadle (studie ve sborníku ,,0 nové divadlo") a její doposud poslední prací na toto téma je stať o Frejkově životě a tvorbě, která jako předmluva předchází výboru statí "Divadlo je vesmír". Ani v jedné z těchto studií se autorka podrobněji nepustila do analýzy režisérovy karlínské tvorby, pouze se o nich krátce zmiňuje. Nedostatkem výše jmenovaných studií, které jsem využíval i při své práci, jsou některé věcné chyby a špatný poznámkový aparát, který neumožňuje nalézt a ověřit mnohé z uvedených informací. Některé z věcných chyb, které se objevily ve studii Ze zákulisí jedné štvanice, byly následně opraveny na základě reakce Zuzany Sílové....cs_CZ
dc.description.abstractJiří Frejka integrated the tenets of avant-garde, classical drama and poeticism. He entered the Karlín Theatre (at that time the Theatre of Czechoslovak State Film in Karlín) to direct the play "Nebe na zemi" by Jiří Voskovec, Jan Werich and Jaroslav Ježek in autumn 1950, after he was pushed off his post as the art chief of the Vinohrady Theatre (for political reasons). Inspite of this forced move he immediately started working on the development of the Karlín Theatre. He invited the contemporary first class artists to cooperate - the composer Václav Trojan, the choreographer Saša Machov, the poet Vítězslav Nezval or the set designer František Troster. Five peďormances which Frejka directed during his short work are some of the best and most successful those have ever been created in the Karlin Theatre. Although he had to give in to the demands of the regime of that time and he had to present plays from the Soviet Union ("Akulina", "Keto and Kote"), he also managed to present idyllic plays - "Paní Marjánka, matka pluku" by Josef Kajetán Tyl, or versicular "Schovávaná na schodech" by Vítězslav Nezval. Meanwhile he was trying to introduce the actors to a synthetical, leťs say musical-like acting - for the sake of the education of these "singing actors" he wanted to establish a new department ofmusical comedy...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleJiří Frejka v karlínském divadle 1950-1952cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-18
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId37118
dc.title.translatedJiří Frejka at the Karlín theatre 1950-1952en_US
dc.contributor.refereeJust, Vladimír
dc.identifier.aleph000963270
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚkolem této práce je popsat a analyzovat poslední tvůrčí a životní etapu režiséra Jiřího Frejky v letech 1950-1952, spojenou s karlínským divadlem. Tato poslední fáze režisérova života a práce je v různých slovníkových heslech, ale i některých odborných publikacích přehlížena pouhým konstatováním Frejkova přeřazení do divadla v Karlíně, kde ukončil svůj život sebevraždou. Jeho karlínskou tvorbu a její okolnosti však dosud nikdo neanalyzoval. Doposud nejpodrobnější studií závěrečného období Frejkova života je práce Ladislavy Petiškové "Ze zákulisí jedné štvanice", publikovaná v Divadelní revue. Petišková navázala na své předchozí zkoumání Frejkovy tvorby ve vinohradském divadle (studie ve sborníku ,,0 nové divadlo") a její doposud poslední prací na toto téma je stať o Frejkově životě a tvorbě, která jako předmluva předchází výboru statí "Divadlo je vesmír". Ani v jedné z těchto studií se autorka podrobněji nepustila do analýzy režisérovy karlínské tvorby, pouze se o nich krátce zmiňuje. Nedostatkem výše jmenovaných studií, které jsem využíval i při své práci, jsou některé věcné chyby a špatný poznámkový aparát, který neumožňuje nalézt a ověřit mnohé z uvedených informací. Některé z věcných chyb, které se objevily ve studii Ze zákulisí jedné štvanice, byly následně opraveny na základě reakce Zuzany Sílové....cs_CZ
uk.abstract.enJiří Frejka integrated the tenets of avant-garde, classical drama and poeticism. He entered the Karlín Theatre (at that time the Theatre of Czechoslovak State Film in Karlín) to direct the play "Nebe na zemi" by Jiří Voskovec, Jan Werich and Jaroslav Ježek in autumn 1950, after he was pushed off his post as the art chief of the Vinohrady Theatre (for political reasons). Inspite of this forced move he immediately started working on the development of the Karlín Theatre. He invited the contemporary first class artists to cooperate - the composer Václav Trojan, the choreographer Saša Machov, the poet Vítězslav Nezval or the set designer František Troster. Five peďormances which Frejka directed during his short work are some of the best and most successful those have ever been created in the Karlin Theatre. Although he had to give in to the demands of the regime of that time and he had to present plays from the Soviet Union ("Akulina", "Keto and Kote"), he also managed to present idyllic plays - "Paní Marjánka, matka pluku" by Josef Kajetán Tyl, or versicular "Schovávaná na schodech" by Vítězslav Nezval. Meanwhile he was trying to introduce the actors to a synthetical, leťs say musical-like acting - for the sake of the education of these "singing actors" he wanted to establish a new department ofmusical comedy...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990009632700106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV