Zobrazit minimální záznam

The influence of surrealism on the Czech theatre in the twenties and thirties of the 20th century
dc.contributor.advisorHerman, Josef
dc.creatorBudařová, Jana
dc.date.accessioned2017-04-06T12:03:29Z
dc.date.available2017-04-06T12:03:29Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13405
dc.description.abstractV této práci jsem se pokusila doložit, zda česká Surrealistická skupina dokázala sloučit své teoretické požadavky se specifickými vlastnostmi divadla. Při pohledu na dramatickou tvorbu Vítězslava Nezvala, scénografii Jindřicha Štyrského i Františka Muziky a inscenační praxi Jindřicha Honzla jsem se snažila naznačit, jaké problémy způsobila snaha uvést surrealismus na divadelní jeviště. Čeští surrealisté, ač fascinováni osobou a dílem André Bretona (často zcela nekriticky), se v případě divadelního umění od svého vzoru odpoutali a zaměřili se na divadlo jako jednu z platforem surrealistického hnutí. Střetli se však s odporem, který surrealistickému divadlu klade osoba herce, bojovali s tehdejší divadelní praxí i technickými možnostmi divadelního provozu. Ve spojitosti s neschopností komunikovat s širším publikem bylo surrealistické divadlo odsouzeno zaujmout postavení čistého experimentu.cs_CZ
dc.description.abstractThe study analyzes the influence of surrealism on the Czech theatre in the twenties and the thirties of the 20th century. Surrealism is a style in which fantastic visual imagery from the subconscious mind is used with no intention of making the artwork logically comprehensible. Founded by Andre Breton in 1924, it was a primarily European movement which attracted many members of the Dada movement. The Czech Surrealist circle was made up of many of the prominent artists, including Jindřich Štyrský, Jindřich Honzl, Vítězslav Nezval, Karel Teige, František Muzika, Toyen. The study tried to analyze the influence of surrealism on the dramatic art, the direction, plays and scenography and demonstrate how surrealism change the creation of Vítězslav Nezval, František Muzika, Emil František Burian, Jindřich Štyrský and Jindřich Honzl.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleProjevy surrealismu v českém divadle 20. a 30. let XX. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-18
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId35380
dc.title.translatedThe influence of surrealism on the Czech theatre in the twenties and thirties of the 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeJust, Vladimír
dc.identifier.aleph000963267
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV této práci jsem se pokusila doložit, zda česká Surrealistická skupina dokázala sloučit své teoretické požadavky se specifickými vlastnostmi divadla. Při pohledu na dramatickou tvorbu Vítězslava Nezvala, scénografii Jindřicha Štyrského i Františka Muziky a inscenační praxi Jindřicha Honzla jsem se snažila naznačit, jaké problémy způsobila snaha uvést surrealismus na divadelní jeviště. Čeští surrealisté, ač fascinováni osobou a dílem André Bretona (často zcela nekriticky), se v případě divadelního umění od svého vzoru odpoutali a zaměřili se na divadlo jako jednu z platforem surrealistického hnutí. Střetli se však s odporem, který surrealistickému divadlu klade osoba herce, bojovali s tehdejší divadelní praxí i technickými možnostmi divadelního provozu. Ve spojitosti s neschopností komunikovat s širším publikem bylo surrealistické divadlo odsouzeno zaujmout postavení čistého experimentu.cs_CZ
uk.abstract.enThe study analyzes the influence of surrealism on the Czech theatre in the twenties and the thirties of the 20th century. Surrealism is a style in which fantastic visual imagery from the subconscious mind is used with no intention of making the artwork logically comprehensible. Founded by Andre Breton in 1924, it was a primarily European movement which attracted many members of the Dada movement. The Czech Surrealist circle was made up of many of the prominent artists, including Jindřich Štyrský, Jindřich Honzl, Vítězslav Nezval, Karel Teige, František Muzika, Toyen. The study tried to analyze the influence of surrealism on the dramatic art, the direction, plays and scenography and demonstrate how surrealism change the creation of Vítězslav Nezval, František Muzika, Emil František Burian, Jindřich Štyrský and Jindřich Honzl.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990009632670106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV