Zobrazit minimální záznam

Towards an Eco-inspired poetics of minimalist narrative
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorKuzmičová, Anežka
dc.date.accessioned2017-04-06T12:04:45Z
dc.date.available2017-04-06T12:04:45Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13411
dc.description.abstractTento text je výsledkem setkání dvou témat, dvou otázek: a: Co je to minimalistický narativ? b: Jaké metodologické možnosti skýtají literárněsémiotické teorie Umberta Eca? Obě je třeba alespoň stručně zdůvodnit a upřesnit. Ad a: Pojem "minimalismus" je dnes v kruzích zabývajících se literaturou nadužíván, a ztrácí tak svůj smysl. Neexistuje pro něj definice. Názory na to, co všechno ještě je a co už není "minimalistické" vyprávění, se rozcházejí. Dokonce spolu ani nekomunikují. Nestřetávají se. Řečeno přesněji tedy "minimalismus" v běžném úzu není pojmem, nýbrž nadmíru nepřesným lidovým výrazem, po němž ti, kdo píší o literatuře, sahají v okamžiku slovní nouze. Za "minimalistický" dnes bývá označován kdejaký román - u žánru románu zůstaneme pro přehlednost až dokonce, neboť mi nejde o "minimalistický tvar" či "rozsah", nýbrž o "minimalistický narativ" -, který je nějak "redukován". V jakém ohledu a ve srovnání s čím je redukován, už většinou nikdo nevysvětluje. Následující stránky představují pokus učinit z výrazu pojem. Nebude mě zajímat, proč je narativ, který osobně považuji za minimalistický - román L'appareil-photo (1988) Jeana-Philippa Toussainta -, napsán zrovna tak, jak je napsán. Přesto budu ve svém čtení brát trvalý zřetel na literární historii. Bude mě zajímat, jak je napsán. Bude mě zajímat,...cs_CZ
dc.description.abstractWhat is a minimalist narrative, and what are its characteristic features? How do you identify one? For many critics, minimalist writing is a strictly historical notion - even though they at the same time, like John Barth does in his famous apologetics "A Few Words About Minimalism", paradoxically enough stress its ubiquitous nature throughout literature of all times. By narrative minimalism the American critic generally means the austere style of the novels and short stories of Raymond Carver, Amy Hempel, Mary Robison, Joan Didion, Ann Beattie. An American literary current of the 1970s mainly, devoted merely to the quotidian, descriptive, often reduced to what can be perceived from the outside of a human character. Thereby: the "dirty realism" or "K-mart realism". These derogatory labels tell us that the literary reviewer and critic of today still formulates his terms and judgments out of a hierarchically ordered, traditional presupposition of what a narrative text is and should be, working with a virtual model of balance between "form" and "content". Translated into the language of classical narratology: story discourse.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleLiterární teorie Umberta Eca a minimalistický narativcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-10
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49970
dc.title.translatedTowards an Eco-inspired poetics of minimalist narrativeen_US
dc.contributor.refereePokorný, Martin
dc.identifier.aleph001094595
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomparatistika - Švédštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literature - Swedish Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistika - Švédštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literature - Swedish Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTento text je výsledkem setkání dvou témat, dvou otázek: a: Co je to minimalistický narativ? b: Jaké metodologické možnosti skýtají literárněsémiotické teorie Umberta Eca? Obě je třeba alespoň stručně zdůvodnit a upřesnit. Ad a: Pojem "minimalismus" je dnes v kruzích zabývajících se literaturou nadužíván, a ztrácí tak svůj smysl. Neexistuje pro něj definice. Názory na to, co všechno ještě je a co už není "minimalistické" vyprávění, se rozcházejí. Dokonce spolu ani nekomunikují. Nestřetávají se. Řečeno přesněji tedy "minimalismus" v běžném úzu není pojmem, nýbrž nadmíru nepřesným lidovým výrazem, po němž ti, kdo píší o literatuře, sahají v okamžiku slovní nouze. Za "minimalistický" dnes bývá označován kdejaký román - u žánru románu zůstaneme pro přehlednost až dokonce, neboť mi nejde o "minimalistický tvar" či "rozsah", nýbrž o "minimalistický narativ" -, který je nějak "redukován". V jakém ohledu a ve srovnání s čím je redukován, už většinou nikdo nevysvětluje. Následující stránky představují pokus učinit z výrazu pojem. Nebude mě zajímat, proč je narativ, který osobně považuji za minimalistický - román L'appareil-photo (1988) Jeana-Philippa Toussainta -, napsán zrovna tak, jak je napsán. Přesto budu ve svém čtení brát trvalý zřetel na literární historii. Bude mě zajímat, jak je napsán. Bude mě zajímat,...cs_CZ
uk.abstract.enWhat is a minimalist narrative, and what are its characteristic features? How do you identify one? For many critics, minimalist writing is a strictly historical notion - even though they at the same time, like John Barth does in his famous apologetics "A Few Words About Minimalism", paradoxically enough stress its ubiquitous nature throughout literature of all times. By narrative minimalism the American critic generally means the austere style of the novels and short stories of Raymond Carver, Amy Hempel, Mary Robison, Joan Didion, Ann Beattie. An American literary current of the 1970s mainly, devoted merely to the quotidian, descriptive, often reduced to what can be perceived from the outside of a human character. Thereby: the "dirty realism" or "K-mart realism". These derogatory labels tell us that the literary reviewer and critic of today still formulates his terms and judgments out of a hierarchically ordered, traditional presupposition of what a narrative text is and should be, working with a virtual model of balance between "form" and "content". Translated into the language of classical narratology: story discourse.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990010945950106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV