Zobrazit minimální záznam

Art of the court of Czech and French sovereigns 1370-1420 - the social and historical background (differences and parallels)
dc.contributor.advisorNejedlý, Martin
dc.creatorNussbergerová, Lucie
dc.date.accessioned2017-04-06T12:09:57Z
dc.date.available2017-04-06T12:09:57Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13436
dc.description.abstractObdobí uvedené v názvu této práce, tedy léta 1380-1420, pokrývá téměř shodnou dobu vlády českého a římského krále Václava IV. ajeho bratrance Karla VI. francouzského. Zároveň je to doba, která je v české i francouzské historiografii hodnocena v několika bodech téměř shodně, především v rozkvětu umělecké produkce a to paradoxně během velké politické i ekonomické krize obou monarchií. Diplomaticky byly obě země spojeny především právě díky příbuzenství panovníků, ale zároveň stály proti sobě v otázce, která od roku 1378 trápila celou křesťanskou Evropu - vyřešení papežského schizmatu. Tyto události se navíc odehrávaly v době neustále přerušovaných a znovu se obnovujících bojů tzv. stoleté války mezi Anglií a Francií, kde se angažovali také čeští králové. A jsou to právě tyto výrazné události politických a vojenských dějin, které tvoří hlavní linii historického bádání. Pro vojenské dějiny jsou bitevní pole stoleté války místy, kde se zkoušela nová taktika i nové zbraně. Pro dějiny křesťanství je to pak především období, kdy se mění chápání pozemského života, smrti, zbožnosti jako takové. Objevují se jevy jako "devotio moderna", nová zbožnost zaměřená na osobní prožitek. Ovšem vedle těchto hlavním linií stojí ještě dějiny umění, které jako samostatná vědní disciplína zkoumají jednotlivé rozdělení stylů, jejich...cs_CZ
dc.description.abstractAt the turn of 14th and 15th century, France and the Kingdom of Bohemia both faced very similar situation: progressive failure of royal authority against the background of sublimity and artistic prosperity in service of royal and aristocratic representation. Regarding Bohemia, this period is adherent to the reign of Wenceslas IV. (1378-1419), the son of the Holy Roman Emperor Charles IV. His dynasty was related with French kings, during this period it was Charles VI. (1380-1422), called Charles the Mad. The end of the 14th century was a time of insecurity and fear, especially when both of the main powers, secular and spiritual, had been continually weakened. Western Christianity was divided between two, and later even among three popes, residents in Rome, A vignon and Pisa (since 1409). The main task for the kings was to end this situation and to deci de which of these popes was the only one who had been legaly elected. This question was crucial for France and the Holy Roman Empire and it was also the main difficulty in their mutual political relations. Each kingdom also had problems with their own political situation: in France the war with England and subsequent civil war among the members of the royal family. In Bohemia it was the relation with the Holy Roman Empire, because Wenceslas IV. inherited the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleSpolečensko historické pozadí dvorského umění českých a francouzských panovníků 1370-1420 (vzájemné rozdíly a paralely)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-10
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49793
dc.title.translatedArt of the court of Czech and French sovereigns 1370-1420 - the social and historical background (differences and parallels)en_US
dc.contributor.refereeHrdina, Jan
dc.identifier.aleph000964249
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csObdobí uvedené v názvu této práce, tedy léta 1380-1420, pokrývá téměř shodnou dobu vlády českého a římského krále Václava IV. ajeho bratrance Karla VI. francouzského. Zároveň je to doba, která je v české i francouzské historiografii hodnocena v několika bodech téměř shodně, především v rozkvětu umělecké produkce a to paradoxně během velké politické i ekonomické krize obou monarchií. Diplomaticky byly obě země spojeny především právě díky příbuzenství panovníků, ale zároveň stály proti sobě v otázce, která od roku 1378 trápila celou křesťanskou Evropu - vyřešení papežského schizmatu. Tyto události se navíc odehrávaly v době neustále přerušovaných a znovu se obnovujících bojů tzv. stoleté války mezi Anglií a Francií, kde se angažovali také čeští králové. A jsou to právě tyto výrazné události politických a vojenských dějin, které tvoří hlavní linii historického bádání. Pro vojenské dějiny jsou bitevní pole stoleté války místy, kde se zkoušela nová taktika i nové zbraně. Pro dějiny křesťanství je to pak především období, kdy se mění chápání pozemského života, smrti, zbožnosti jako takové. Objevují se jevy jako "devotio moderna", nová zbožnost zaměřená na osobní prožitek. Ovšem vedle těchto hlavním linií stojí ještě dějiny umění, které jako samostatná vědní disciplína zkoumají jednotlivé rozdělení stylů, jejich...cs_CZ
uk.abstract.enAt the turn of 14th and 15th century, France and the Kingdom of Bohemia both faced very similar situation: progressive failure of royal authority against the background of sublimity and artistic prosperity in service of royal and aristocratic representation. Regarding Bohemia, this period is adherent to the reign of Wenceslas IV. (1378-1419), the son of the Holy Roman Emperor Charles IV. His dynasty was related with French kings, during this period it was Charles VI. (1380-1422), called Charles the Mad. The end of the 14th century was a time of insecurity and fear, especially when both of the main powers, secular and spiritual, had been continually weakened. Western Christianity was divided between two, and later even among three popes, residents in Rome, A vignon and Pisa (since 1409). The main task for the kings was to end this situation and to deci de which of these popes was the only one who had been legaly elected. This question was crucial for France and the Holy Roman Empire and it was also the main difficulty in their mutual political relations. Each kingdom also had problems with their own political situation: in France the war with England and subsequent civil war among the members of the royal family. In Bohemia it was the relation with the Holy Roman Empire, because Wenceslas IV. inherited the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990009642490106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV