Výchovné a vzdělávací systémy z kulturologického hlediska
Educational systems from the perspective of theory of culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13460Identifikátory
SIS: 52877
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina - Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
20. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Cílem předložené práce bylo zpracování tématu výchovy a vzdělávání z kulturo logického hlediska. Tento přístup je autorkou považován za přínosný hned z několika důvodů. Umožňuje spojení poznatků různých vědních disciplin, jejichž výsledky se do souvislostí dostávají v běžné i odborné literatuře spíše výjimečně, a tím otevírá další možnosti řešení specifických problémů a bádání v dané oblasti. Dalším přínosem je začlenění tématu do lidského způsobu života, jeho vnímání jako základní charakteristiky lidstva, jednotlivých společností i jednotlivce. Zkoumáním dopadů edukace na všech těchto třech úrovních lze dospět k funkčním řešením problémů formalizovaného i individuálního předávání lidských poznatků. Vzhledem ke komplexnosti tématu jsem se soustředila na ty základní složky edukačních procesů, které mi pro přehled dané problematiky připadaly nejdůležitější. Důvodem podrobnějšího rozpracování konkrétního systému vzdělávání v ČR, bylo seznámení se s přesnou formulací mechanismů zajištění přenosu znalostí, norem chování, zvyků na ty členy společnosti, u kterých přirozená složka tohoto procesu, tedy rodina, chybí. Specifické sociokulturní regulativy v podobě právních předpisů, existence vládních, krajských i nestátních orgánů, charakter jejich činnosti i vzájemné spolupráce ukazují na míru kulturní vyspělosti...