Šikanování na 2. stupni ZŠ a v nižších třídách víceletých gymnázií a možnosti prevence
Bullying at secondary schools and possibilities of prevention
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13493Identifikátory
SIS: 50592
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
24. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce vychází z potřeby reagovat na existenci sociálně rizikového jevu šikanování ve školním prostředí. Cílem práce je ukázat jednu z možností, jak sestavit a realizovat preventivní program pro žáky 2. stupně ZŠ či studenty nižších tříd víceletých gymnázií. V první části jsou nabídnuta teoretická východiska. Práce se zabývá rozpoznáním šikany, profily obětí a agresorů, třídní dynamikou v rizikové školní třídě, provází jednotlivými stádii šikany a zamýšlí se nad negativním vlivem tohoto jevu na všechny zúčastněné. V dalších kapitolách je problematika šikanování zasazena do širšího rámce primární prevence ve škole. Ve druhé části této práce jsou zmapovány vztahy v konkrétních třídních kolektivech a navržen konkrétní program pro třídy. Závěrem je snaha o zhodnocení práce.
This work issues frorn the need to react to the existence of social negative act ofbullying at school. The airn of this work is to show one of the possibilities, to show of devising and realising a prevention prograrnrne for students of secondery schools. In the first part teoretical ways out are offered. The work engages in understanding of bullying, in profiles of aggressors and victirns, in dynarnisrn of relation at endangered classes. It guides particular stages of bullying and thinks about the negative influence of this act upon all the participants. In the succesive chapters is the topic of bullying refered to the prirnary prevention at school. In the second part of this work the relationships at the classgroup are rnapped and the prograrnrne of specific prirnary prevention is described. Closing chapter tries to evaluate all this work.