Konekcionistické modelování vývoje některých kognitivních procesů spojených s osvojováním jazykové kompetence v českém jazyce
Connectionist modelling of the development of some cognitive processes associated with acquisition of language skills in Czech language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13498Identifiers
Study Information System: 28681
Collections
- Kvalifikační práce [23795]
Author
Advisor
Referee
Bahbouh, Radvan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
17. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky konekcionistického modelování jednoho z klí ových vývojov psycholingvistických jev - segmentace spojitého toku e i na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné ásti práce je nejd íve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následn je popsáno myšlenkové, historické a kognitivn -antropologické pozadí v sou asné kognitivní v d zcela p evládajícího komputa n -reprezenta ního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpo tu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobn jsou p edstaveny dv soupe ící interpretace tohoto tvrzení v podob hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) b žným myšlenkám a pojm m by se m la hledat formální pravidla specifikující mentální výpo et.
The thesis discusses questions about the nature of the human mind, the process of language acquisition and the cognitive development in general and presents results of connectionist modelling of one of the seminal developmentally-psycholinguistic phenomena - segmentation of continuous speech flow on the basis of phonotactic and prosodic cues. In the general part of the thesis there is at first briefly introduced the philosophical topic of mind-body problem and then there is described intellectual, historical and cognitively-anthropological background of the computational-representational paradigm which is in the contemporary cognitive science the most prevailing view of the human mind treating the mental life as a kind of computation in the sense of manipulation and transformation of syntactic structures.