Slovo a obraz: popisy obrazů Filostratem starším
Word and image: description of images by Philostratus the Elder
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13547Identifikátory
SIS: 28102
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fischerová, Sylva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Latina - Řečtina
Katedra / ústav / klinika
Ústav řeckých a latinských studií
Datum obhajoby
17. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá ruznými teoriemi o autorství díla EiKóvt:c; (Obrazy) a sleduje, jakým směrem se v dnešní době bádání ubírá. Dnes se objevuje názor, že autorem díla je Filostratos III. (Lémnios). Přidržuji se puvodního určení autorství. Dalším cílem práce je sledovat, zda mohly mít Filostratovy popisy obrazu základ v galerii, jež skutečně existovala, nebo byla neapolská galerie pouhou fikcí a popisy obrazu progymnasmaty zkušeného sofisty. Ačkoliv jím Filostratos bezesporu byl, dospěla jsem k názoru, že je reálná teorie, která tvrdí, že jeho dílo bylo založeno na skutečných obrazech. Druhá část práce je věnována teoretickému pojetí ekfraze u antických rétoru v 1. až 5. století n. I. a JeJrmu uplatnění v některých antických literárních žánrech a konkrétních popisech. Závěr práce patří překladum deseti vybraných popisu obrazu z díla EiKóvt:c; a možnému vlivu Filostratova díla na některé novodobé evropské malíře.
The thesis deals with different theories on authorship of the work EžKóvt:c; (Images). It also pursues the way in which contemporary research proceeds. It appears that the present opinion is that the author of the work is Philostratus III. (the Lemnian). I however refer to the original assignment of the authorship. Its other goal is to observe whether Philostratus, descriptions could have been based on pictures in the real gallery or whether the Neapolitan gallery was only fiction and the descriptions were a mere creation of an experienced sophist. However, my conclusion is that the theory stating that his work is based on real pictures is probable. The second part of the thesis is dedicated to a theory of ekphrasis by ancient rhetoricians from the 1st to 5th century A. D. and its use in some of the ancient literary genres and in particular descriptions. The end of the thesis belongs to the translations of ten chosen descriptions of pictures from the work of EiKÓVE~ and the possible influence of Philostratus' work on a number of modern European painters.