Literatura a nelidské. Texty Alaina Robbe-Grilleta a posthumanistické myšlení o literatuře
Literature and the inhuman. Alain Robbe-Grillet and posthumanist criticism
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/13558/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13558Identifikátory
SIS: 36808
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojvodík, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
10. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce vychází z četby textů Alaina Robbe-Grilleta v kontextu posthumanistického myšlení o literatuře a umění. Záměrem bylo překročit uzavřený kontext hnutí "nového románu" směrem k širším estetickým a filosofickým souvislostem, zvlášť s francouzským strukturalismem a poststrukturalismem. Dvě části práce představují dva pohledy, které na sebe vzájemně míří a doplňují se. První část, "Pohled a ne-lidský objekt umění", se zabývá kritikou humanismu a existencialismu a vizuálními aspekty Robbe-Grilletových textů. Robbe-Grilletova kritika antropomorfní metafory a Barthesův "nulový stupeň rukopisu" jsou dány do souvislosti s modernistickým konceptem "odlidštěného umění" Ortegy y Gasseta. Srovnání Žárlivosti se Sartrovou Nevolností přibližuje Robbe-Grilletovo pojetí odosobněného popisu. Od vztahu řeči, rétoriky a ontologie (ve Foucaultově interpretaci Roussela) a vztahu Deleuzovy "struktury Druhého" a procesu čtení se text dostává k technice literárního a filmového pohledu a obrazu. Závěrečná kapitola interpretuje robbegrilletovskou "scénu", na základě srovnání s Duchampovým dílem Je-li dáno, jako silně vizualizovaný objekt, který proměňuje vnímání a přístup k textu. Tématem druhé části, "Literatura, smrt, technika", je myšlení o literatuře v dílech M. Blanchota, M. Foucaulta, R. Barthese či Deleuze a...
The work has launched out from reading Alain Robbe-Grillet texts within the framework of Posthumanist criticism in literature and the arts. It reaches, however, beyond the enclosed context of the "Nouveau Roman", toward broader aesthetic and philosophical nexus: French Structuralism and Post-Structuralism in particular. The work falls into two parts, representing two approaches that reflect and complement each other. The first part, "Viewpoint and Non-Human Object of Art", critically approaches humanism, existentialism, and visual aspects of Robbe-Grillet's texts. Robbe-Grillet's critique of anthropomorphic metaphor and Barthes' "Writing Degree Zero" are linked with Ortega y Gasset's modernist concept of "The Dehumanization of Art". Comparison of Jealousy with Sartre's Nausea expounds Robbe-Grillet's approach of impersonal description. Consequently, the paper discusses the relation between speech, rhetoric and ontology (in Foucault's interpretation of Roussel), Deleuze's "structure of the Other", the reading process, and the technique of literary and cinematic angle and image. Final chapter interprets Robbe-Grillet's "stage", comparing it to Duchamp's Etant donées as a strongly visualized object that changes the perception and attitude toward a text. The second part, "Literature, death, technique" discusses...