Otázky tolerance české mládeže vůči cizincům
Questions of tolerance of the Czech youth towards foreigners
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13628Identifikátory
SIS: 36135
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šotolová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na problém tolerance české mládeže vůči cizincům, případně uprchlíkům. Její teoretická část se zabývá vymezením pojmu "migrace", jejím dopadem na českou společnost, popisuje současnou situaci cizinců v České republice na trhu práce, poskytuje přehled o zvláštnostech vybraných menšin, věnuje se aspektům společenské integrace cizinců a postavení uprchlíka v České republice. Praktická část je zpracována na základě dotazníku určeného pro tři typy škol a zjišťuje orientaci žáků vybraných škol v cizinecké a okrajově též uprchlické problematice a lidských právech. Zaměřuje se také na postoje žáků vůči cizincům. Svoji práci bych chtěla věnovat širší veřejnosti a organizacím, které se zabývají školením pedagogů základních a středních škol a sociálních pracovníků v oblasti multikulturního vzdělávání. Její výsledky by měly posloužit jako materiál, který pokryje chybějící informace ohledně situace cizinců v České republice.
The thesis presented is directed towards the niatter of tolerance of Czech youth towards foreigners, possibly refugees. Its theoretical part is concerned with defining the term "migration" and its impact on the Czech society; it describes the temporary situation of foreigners in the Czech Republic on the labour market; it provides an outline of peculiarities of selected minorities and engages in various aspects of the sociál integration of foreigners; it purveys a brief introduction to the realm of human rights and of the position of a refugee in the Czech Republic. The practical part is elaborated on the basis of a questionnaire designated for three types of schools; it surveys the pupils' awareness of the foreign realm and marginally also the refugee realm and human rights. It focuses also on the pupils' attitueds towards foreigners. I would like to dedicate my thesis to the generál public and to those organizations interested in training elementray and secondary schools' pedagogues and caseworkers in the field of multicultural eduction. Its outcomes should serve as a material which shall cover the missing information dealing with the situation of foreigners in the Czech Republic.