Asyrské náboženství s přihlédnutím k paralelám a odlišnostem ve Starém zákoně
Assyrian Religion with Regard to the Parallels and Differences in the Old Testament
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13752Identifikátory
SIS: 18407
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pecha, Lukáš
Prosecký, Jiří
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Historická teologie a teologie náboženství
Katedra / ústav / klinika
Katedra religionistiky
Datum obhajoby
20. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Práce se zabývá rozličnými projevy asyrského náboženství a poukazuje na mnohé paralely či některé odlišnosti, které se objevují ve starozákonních textech, jež se vážou k přibližně stejnému dějinnému období. V první kapitole je přiblížen nejvyšší asyrský bůh Aššur, jehož charakteristika byla vytvořena převážně na základě dochovaných mezopotamských textů a rozboru osobních jmen, kteá obsahují Aššurovo jméno jako theoformní element. Dále jsou zde osvětleny Aššurovy funkce, atributy a vztah k ostatním božstvům asyrského pantheonu. v závěru kapitoly jsou uvedeny teorie badatelů, kteří předpokládají, že asyrské náboženství směřovalo k monotheismu, nebo že tohoto stavu dokonce dosáhlo. Druhá kapitola pojednává o Aššurově chrámu, jeho historii, uspořádání a personálu. Třetí kapitola je věnována komunikaci s božstvy. V její první části je nastíněn oficiální kult, který zahrnuje osobu panovníka jako nejvyššího kněze státního božstva i představeného všech chrámů říše, kultovní obřady, péči o božstva a věštecké techniky. Druhá část charakterizuje osobní zbožnost projevující se vírou v sobní božstvo, užíváním magických praktik, strachem z démonů a důvěrou v ochranné bytosti. V poslední kapitole je popsán asyrský kultický kalendář a svátky s důrazem na Aššurův chrám v hlavním městě Asýrie Aššuru. Powered by TCPDF...
My thesis deals with various manifestations of Assyrian religion and referes to many parallels or some diversities appearing in biblical texts related to the approximately coeval historical period. In the first chapter I describe the supreme Assyrian god Aššur whose characteristic was largely made according to the extant Mesopotamian texts and analysis of personal names containing the name of Aššur as theophorous element. I also deal with the functions of Aššur, his attributes and references to the other gods of Assyrian pantheon. The end of this chapter offers theories suggested by some scholars who suppose that the Assyrian religion tendet towards monotheism or even attained it. The second chapter deals wieth Aššurs temple, its history, organization and staff. The third chapter is related to the communication with gods. The first part of this chapter outlines the official cult which includes the kings person as high priest of national god and head of all temples in the whole empire, cultic rituals, care of the gods and oracular practices. Its seconad part characterizes personal piety manifested by faith in a personal god. using magical actions, fear of demons and trust in protective beings. The last chapter describes the Assyrian cultic calendar and festivals with and emphasis on the Aššurs temple in the...