Překlad a ověření Butlerova dotazníku sebepojetí u dětí
The cross-cultural transfer and validation of Butler's self image profile for children
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/13794/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13794Identifikátory
SIS: 124706
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horáková Hoskovcová, Simona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
učitelství VVP pro SŠ tělesná výchova - psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce se zabývá mezikulturním převodem a ověřením dotazníku Self Image Profile for Children od Butlera sestaveným v roce 2001 a původně validizovaným pro populaci anglických dětí. Dotazník byl přeložen do češtiny metodou modifikovaného přímého a zpětného překladu. Ověření dotazníku bylo provedeno na vzorku 109 žáků 3. - 5. ročníků z dvou pražských základních škol. Konstruktová validita byla zkoumána srovnáním s výsledky Dotazníku sebepojetí školní úspěšnosti (SPAS), Škály zjevné úzkosti pro děti a školním prospěchem. Faktorová analýza odhalila stejné množství faktorů jako původní verze, ale s poněkud odlišným zastoupením jednotlivých položek. Reliabilita měřená jako vnitřní konzistence dvou subškál pomocí Cronbachova alfa v případě Pozitivního sebepojetí odpovídá hodnotě originální verze (0,69), v případě Negativního sebepojetí ji dokonce převyšuje (0,77 oproti 0,69). Výsledky jsou diskutovány ve vztahu k teoretickým východiskům dotazníku a možnostem použití přeložené verze v českém prostředí.
The aim of this study was the cross-cultural transfer and validation of the Self Image Profile for Children (Butler, 2001), originally validated for the sample of English children. The questionnaire was translated into Czech language using modified direct and back translation method. The sample was made up by 109 children from two elementary school in Prague, attending from 3rd to 5th grade. Construct validity was explored by comparison with results of Student's Perception of Ability Scale (SPAS), Children's Manifest Anxiety Scale (CMAS). The third criterion was average school grade. Factor analysis revealed the same number of domains, but with slightly different item distribution. Reliability measured as the Cronbach's coefficient alpha was the same for Positive Self Image (.69) and better for Negative Self Image (.77) compered to original (.69 both). The results are discussed in connection with theoretical rationale of scale and possibility of further application in Czech background.