Zobrazit minimální záznam

Different views of immortality of soul during antiquity
dc.contributor.advisorBlažková, Miloslava
dc.creatorDolejš, Roman
dc.date.accessioned2017-04-06T13:34:19Z
dc.date.available2017-04-06T13:34:19Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13836
dc.description.abstractTato práce představuje čtyři hlavní antické koncepce nauky o duši. Nejstarší z uvedených koncepcí vychází z _řecké mytologie, a jejím nejdůležitějším zdrojem jsou Homérovy hrdinské eposy Ílias a Odyssea. Základem tohoto "mytologického" pojetí nauky o duši je víra v existenci podsvětí, místa, kam odcházejí duše zemřelých, a otázka, jakým způsobem v tomto podsvětí duše žijí, nebo_ jejich nesmrtelnost je samozřejmostí. Přechodem od tohoto mytologického pojetí k filosofickému je koncepce Empedoklova. Empedoklés ve své nauce o duši přebírá starší představy o její nesmrtelnosti, vkládá však do ní vlastní koncepci kosmogonickou, a zasazuje ji tak do zcela nového, filosofického kontextu. Třetí uvedenou koncepcí je teorie Platónova, jejíž význam nespočívá pouze ve skutečnosti, že jde o první komplexní teorii duše, ale také v jejím pozdějším významu pro nov_ vzniklé křesťanství. Pro Platóna je totiž nesmrtelnost duše samozřejmostí, proto je jeho hlavním tématem dokázání platnosti tohoto tvrzení. Uvedený výčet teorií uzavírá koncepce Aristotelova. Duše je podle Aristotela tělu zdrojem života, z organismu tvoří celek a dává mu určitý smysl. Proto však duše nemůže být v tomto pojetí bez těla, ale ani samostatným tělesem.cs_CZ
dc.description.abstractThis work represents four main antique conceptions of teaching about soul. The oldest from the mentioned conception is based on the Greek mythology and its most important source are the Homer's heroes epics Ílias and Odysseia. The basic of this "mythological" conception is belief in existence of underworld, the place, where come souls of death people, and the question of surviving of souls there, because their immortality is taken for granted. The transition from this mythological conception to philosophical is the conception of Empedocles. Empedocles in his teaching about soul takes over older ideas about its immortality, he inserts in it however his own cosmogonical conception and sets it in the quite new, philosophical context. The third mentioned theory is the philosophical conception of Plato, which meaning depends not only on the fact, that it is the first comprehensive theory of soul, but also in its importance for Christianity. Plato takes the immortality of soul for granted, therefore is his main interest in proving of the truth of this statement. This enumeration of theories closes the conception of Aristotle. The soul is, according to Aristotle, a source of life for the body, it creates the whole from the organism and gives it certain purpose. For that reason the soul can not be in this...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.titleRůzná pojetí nesmrtelnosti duše v anticecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-19
dc.description.departmentHTF - Katedra filozofiecs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId550
dc.title.translatedDifferent views of immortality of soul during antiquityen_US
dc.contributor.refereeHogenová, Anna
dc.identifier.aleph000824917
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra filozofiecs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce představuje čtyři hlavní antické koncepce nauky o duši. Nejstarší z uvedených koncepcí vychází z _řecké mytologie, a jejím nejdůležitějším zdrojem jsou Homérovy hrdinské eposy Ílias a Odyssea. Základem tohoto "mytologického" pojetí nauky o duši je víra v existenci podsvětí, místa, kam odcházejí duše zemřelých, a otázka, jakým způsobem v tomto podsvětí duše žijí, nebo_ jejich nesmrtelnost je samozřejmostí. Přechodem od tohoto mytologického pojetí k filosofickému je koncepce Empedoklova. Empedoklés ve své nauce o duši přebírá starší představy o její nesmrtelnosti, vkládá však do ní vlastní koncepci kosmogonickou, a zasazuje ji tak do zcela nového, filosofického kontextu. Třetí uvedenou koncepcí je teorie Platónova, jejíž význam nespočívá pouze ve skutečnosti, že jde o první komplexní teorii duše, ale také v jejím pozdějším významu pro nov_ vzniklé křesťanství. Pro Platóna je totiž nesmrtelnost duše samozřejmostí, proto je jeho hlavním tématem dokázání platnosti tohoto tvrzení. Uvedený výčet teorií uzavírá koncepce Aristotelova. Duše je podle Aristotela tělu zdrojem života, z organismu tvoří celek a dává mu určitý smysl. Proto však duše nemůže být v tomto pojetí bez těla, ale ani samostatným tělesem.cs_CZ
uk.abstract.enThis work represents four main antique conceptions of teaching about soul. The oldest from the mentioned conception is based on the Greek mythology and its most important source are the Homer's heroes epics Ílias and Odysseia. The basic of this "mythological" conception is belief in existence of underworld, the place, where come souls of death people, and the question of surviving of souls there, because their immortality is taken for granted. The transition from this mythological conception to philosophical is the conception of Empedocles. Empedocles in his teaching about soul takes over older ideas about its immortality, he inserts in it however his own cosmogonical conception and sets it in the quite new, philosophical context. The third mentioned theory is the philosophical conception of Plato, which meaning depends not only on the fact, that it is the first comprehensive theory of soul, but also in its importance for Christianity. Plato takes the immortality of soul for granted, therefore is his main interest in proving of the truth of this statement. This enumeration of theories closes the conception of Aristotle. The soul is, according to Aristotle, a source of life for the body, it creates the whole from the organism and gives it certain purpose. For that reason the soul can not be in this...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra filozofiecs_CZ
dc.identifier.lisID990008249170106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV