Fenomén zvaný pohyblivý obraz
The Phenomenon Called Moving Picture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14174Identifikátory
SIS: 57094
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mucha, Ivan
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
13. 3. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Teoreticko-empirická studie zachycuje fenomén filmu (seriálu) a to z několika perspektiv: jako technický obraz, jako médium užívající specifické filmové znaky a jako konkrétní masmediálně komunikované sdělení. V první, teoretické části se autorka pomocí komparativní analýzy pokouší vymezit teoretický a metodologický referenční rámec interpretace filmu jako technického obrazu a znakového systému (za využití koncepcí V. Flusssera, M. McLuhana, J Baudrillarda a P. Virilia). V části druhé pak pomocí sémiotické metody A. Tudora (1974) analyzuje televizní seriál Četnické humoresky I. a II.. Snaží se jednak o zachycení některých z možných denotovaných a konotovaných významů komunikovaných prostřednictvím konkrétního filmového světa, obsahu a formy, případně jimi ověřit některá teoretická východiska a závěry první části této práce, a dále poukázat na techniky modelace významu ve filmové tvorbě. V rámci sémiotické analýzy využiji např. naratologické metody rozboru vyprávění L. Doležela, D. Bordwella a T. Todorova či interpretační přístupy J. Monaca, U. Eca či Ch. Metze.
Designed as a theoretical and empirical study, this master's thesis introduces a film (serial) phenomenon in a variety of perspectives: as a technical image, as a medium of specific film signs, and also as a message communicated through mass media. Through a comparative analysis the theoretical part of the thesis defines the methodological and theoretical framework for interpreting film as a technical image and a sign system. The second part of the thesis analyses TV seriál Četnické humoresky by means of Tudor's semiotic method. It attempts to provide some of the potential meanings communicated through a specific film world, content and form, and at the same time it applies them to the theoretical basis and results provided in the first part of this thesis.