Gender a kultura v kontextu rovných příležitostí
Gender and culture in the context of equal opportunities
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14275Identifikátory
SIS: 57902
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Opletalová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
15. 4. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Cílem této rigorózní práce je analýza problematiky genderu, a to zejména ve vztahu k médiím a v oblasti realizace politiky rovných příležitostí.. Jako pracovnice marketingového oddělení nadnárodní společnosti jsem měla možnost od roku 2002 být pravidelně v kontaktu s mediálním trhem a zároveň sledovat vývoj v oblasti uplatňování politiky rovných příležitostí v praxi. Po teoretickém úvodu, který je věnován historii, terminologii a vývojovým proměnám genderu jako kulturní konstrukci, která může být pro mapování tématu v českém prostředí do budoucna základní, následuje kapitola věnovaná sociálnímu aspektu genderu, zejména pak politice rovných příležitostí a nástrojům jejího uplatňování. Zvláštní kapitola je zde věnována sexualitě, která se pokouší nastínit rozdíl mezi mužskou a ženskou sexualitou v trochu jiném světle. Závěr teoretické části práce je věnován vztahu genderu a médií. V této kapitole se znovu vracíme k faktorům ovlivňujícím vrůstání člověka do společnosti, ale též k tvorbě, reprodukci a posilování genderových stereotypů a nerovností. Důležitým pramenem této práce je i obsahová analýza, která nám umožňuje prezentaci aktuální situace genderové problematiky v předních lifestylových časopisech pro muže a ženy. Současně se jedná i o analýzu genderových aspektů reklamy a jejich rozbor z hlediska obrazu...
The purpose of this dissertation is an analysis of the problems of gender, especially as applicable to the media and the implementation of equal opportunity policies. As an employee of the marketing division of a transnational corporation, I had the opportunity, since 2002, to maintain regular contact with the media marketplace while, at the same time, tracking developments in the implementation of equal opportunity policies in practice. The theory-based introduction is devoted to history, terminology, and developmental changes of gender into a cultural construct that can become the basis for mapping the theme onto the Czech environment. The next chapter covers social aspects of gender, especially equal opportunity policies and the tools used to implement them. A separate chapter on sexuality attempts to outline the differences between male and female sexuality in a somewhat different light. A chapter discussing the interrelationship between gender and the media completes the theory-based portion of this dissertation. This chapter reviews factors that influence the socialization of a human being in society, but also the creation, reproduction and strengthening of gender stereotypes and inequities. Content analysis is an important data source for this dissertation, since it permits us to depict the current...