Srovnání motorických koordinačních testů pro předškolní děti
Comparison of Motor Coordination Tests for Pre-school Children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14646Identifikátory
SIS: 57480
Kolekce
- Kvalifikační práce [8914]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hojková, Klára
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Fyzioterapie
Datum obhajoby
12. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
SROVNÁNÍ MOTORICKÝCH KOORDINAČNÍCH TESTŮ PRO PŘEDŠKOLNÍ DĚTI Ve fyzioterapii se předškolní dítě vnímá jako jedinečné stvoření, které by mělo být posturálně již zcela zralé a mělo by skrze individuální stimulační prostředky a hry rozvíjet další dovednosti, které jsou závislé na postupném zrání mozečku a celkovém rozvoji charakteru dítěte. Většina českých fyzioterapeutů nepoužívá terminologii danou konceptem koordinačních schopností. Koncept motorických schopností není v současné době jednoznačně přijímán ani mezi našimi antropomotoriky. Zejména koordinační schopnosti, tak jak je popsal Hirtz v roce 1985 a aktualizoval v roce 2002, jsou vnímány spíše jako informační - nemetrické. Testy aplikované v německých výzkumech s cílem ohodnotit kvalitu koordinace u předškolních dětí nezahrnují důležité aspekty, které jsou pro koordinované pohybové jednání rozhodující, a nelze je proto z diagnostiky vytěsnit. Motorické testování v pojetí motodiagnostiky nerespektuje individualitu dítěte a nezohledňuje neurofyziologické principy zrání centrálního nervového systému. Manuály koordinačních testů jsou standardizovány na základě výsledků mnoha dětí, přičemž vyšetření by mělo vždy směřovat k diagnostice deficitu jedince, včetně odhalení etiologických faktorů, aby bylo možné navázat úspěšnou terapií nebo vhodným...
COMPARISON OF MOTOR d{OORDINATION TESTS FOR PRE- SCHOOL CHILDREN The pre-school child is in physiotherapy regarded as a unique, individua! being, with a completed postural development. With the help of play and individua! stimulation aids, the child is supposed to further elaborate on other skills dependent on gradual maturation of cerebellum and the overall development of his/her character. Majority of Czech physiotherapists do not employ the terminology defined by the concept of coordination abilities. The concept of motor abilities is currently not used either among Czech anthropomotorists. Particularly the coordination abilities as described by Hirtz in 1985 (and updated in 2002) are considered to be rather informative - non- metric. The tests applied in German research projects whose objective is to estimate the coordination quality in pre-school children do not include some important aspects that are crucial for coordinated locomotive activities, and thus also indispensable to diagnostics. Motoric testing, as conceived within the methods of the motodiagnostics approach, does not respect the chilďs individuality, and does not take into accoun the neurophysiologic principles of the central nervous system maturation. The coordination tests manuals are standardized on the basis of numerous...